TOP

Shoes by Stef: ‘Je moet continu alert blijven en aan de knoppen draaien’ [interview]

Het gaat goed met de nieuwe schoenenwinkel Shoes by Stef in Ommen. Eigenaar Stephanie Bruin moest hard werken voor haar plek, maar heeft in anderhalf jaar tijd het hart van veel Ommenaren veroverd. In november werd ze uitgeroepen tot ‘Vechtdalse Starter van het jaar’. “Ik ben blij dat mensen het leuk vinden wat ik doe.”

Foto’s: Natuurlijk Ommen

Stephanie Bruin (26) mag zich met haar schoenenwinkel Shoes by Stef ‘Starter van 2018’ in de gemeenten Hardenberg en Ommen noemen. De ondernemer ontving de titel op maandag 12 november tijdens de jaarlijkse Vechtdal ondernemersverkiezing. “Ik ben er superblij mee”, zegt ze. “Voor mij betekent de titel een stukje waardering, dat mensen het leuk vinden wat ik doe.”

Schoenenfamilie

Bruin komt uit een schoenenfamilie. Haar ouders zijn eigenaar van Schoenenhuis Jan Pas in Den Ham, haar tante van de vestiging in Wierden. “Als kind draaide alles om schoenen. Mijn ouders woonden naast de winkel en waren er dag en nacht mee bezig. Iedereen ging er automatisch van uit dat ik later ook wel in die wereld zou belanden. Juist daardoor heb ik me er altijd tegen afgezet. Vroeger zei ik altijd dat ik later nooit de schoenen in zou gaan.”

05034160-ibr-no

Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. In 2016 wordt Schoenenhuis Jan Pas door de gemeente benaderd met de vraag of het bedrijf geen derde vestiging in Ommen wil openen. Bruin vertelt: “Ommen had geen eigen schoenenwinkel, terwijl daar wel vraag naar was. Daarom besloot ik in het gat te springen. Ik wist van mijn ouders dat de schoenenretail ontzettend hard werken is, maar dat staat tegenover dat je werkt met een supermooi product. Met een nieuw paar schoenen kun je mensen zo ontzettend blij maken. Daarnaast vind ik het leuk dat het vak zo dynamisch is. Je moet continu alert blijven, aan de knoppen draaien en bijsturen.”

Eigenwijze twist

Shoes by Stef werd in mei 2017 geopend. Bruin verkoopt schoenen voor mannen, vrouwen en kinderen, aangevuld met een ruim aanbod accessoires. “Mijn assortiment bestaat uit mooie en betaalbare merken met een eigenwijze twist”, zegt ze. “Denk aan labels als Pepe Milan en Rehab voor mannen, en Laura Vita en Via Vai voor vrouwen. Als je iets wilt dat net even anders dan anders is, en voor een goede prijs, moet je bij mij zijn.” Als enige schoenenwinkel in Ommen zou je zeggen dat Bruin in principe alles kan verkopen. Daar is ze het niet mee eens, en ze wil het ook niet. “Mensen die voor meer basic items gaan zijn heel erg prijsgericht. En op de prijs kun je het als kleine zelfstandige niet winnen. Bovendien past dit veel beter bij me.”

Belang van bijproducten

De ondernemer ging voortvarend van start. “Het eerste seizoen (lente-zomer 2017, red.) was het meteen ontzettend druk. Ommen is een toeristische trekpleister; in de zomermaanden komen hier duizenden toeristen. In de winter is het een stuk stiller. Dat moet je even weten, zodat je de collectie daarop kunt aanpassen. Nu kopen we voor het najaar minder in, en iets luxere merken. Toeristen geven niet zo snel €150,- of meer uit voor een paar schoenen. De mensen die hier wonen doen dat wel.”

Shoes by Stef Ommen (2)

Nieuw is ook dat het aanbod in accessoires steeds verder is uitgebreid met onder meer tassen, portemonnees, sokken, panty’s en af en toe ook kleding. De bijproducten zijn op dit moment goed voor ongeveer 20 procent van de omzet. Bruin verwacht dat dit aandeel de komende jaren alleen maar verder toe zal nemen. “Daardoor kunnen we mensen ook gedurende het seizoen verleiden om binnen te stappen en even te snuffelen. Vaak gaan ze dan toch met die ene leuke riem of een paar oorbellen naar buiten. We doen ons best om klanten te blijven verrassen. De etalage en winkelpresentatie worden wekelijks vernieuwd.”

Iets terugdoen

Het heeft Bruin aardig wat moeite gekost om de Ommenaren voor zich te winnen. “Zelf kom ik niet uit Ommen, ik ben hier twee jaar geleden naartoe verhuisd. Mensen kenden mij niet en wisten niet beter dan dat dan ze voor nieuwe schoenen naar een andere stad of het internet moesten. Ik heb er veel tijd en energie in gestoken om mijn winkel onder de aandacht te brengen, onder meer via advertenties in lokale kranten, flyers en sociale media. Maar mensen moeten je de koop ook gunnen. Daarom probeer ik ook wat voor de gemeente terug te doen.”

Shoes by Stef Ommen (5)

Bruin is erg actief in haar gemeenschap. Twee keer per jaar organiseert ze in samenwerking met andere ondernemers een modeshow in het centrum. Ze zit in de lokale handelsvereniging en verschillende commissies, waaronder die voor de intocht van Sinterklaas. Voor haar 25e verjaardag hield ze een inzamelingsactie om Tijn te steunen, met zijn nagellakactie dé held van 3FM Serious Request 2016. Verder zamelt ze oude schoenen in, waarvan de opbrengst naar Stichting Paardrijden Gehandicapten Hardenberg gaat, en verkoopt armbandjes voor WerkPlekPlus, een organisatie die mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt helpt een passende werkplek te vinden. Zelf heeft Bruin ook een medewerker in dienst, Pim (22), die vanwege een zeldzame chromosoomafwijking en groeiachterstand eerder geen zaterdagbaantje kon vinden. Bruin: “Pim is een bekend gezicht in Ommen. Toen hij me vertelde dat hij zo graag een baantje wilde, zei ik: ‘Joh, dan kom je toch gewoon bij mij werken?’ Hij moest ervan huilen, zo fijn vond hij het.”

Jonge ondernemer in een oud vak

Haar actieve houding is ook bij haar klanten opgevallen. Zij nomineerden haar voor de jaarlijkse Vechtdal Ondernemersverkiezing, een lokaal initiatief. Bruin: “De jury vond het mooi dat ik als jonge ondernemer voor zo’n oud vak gekozen heb, en waardeerden het dat ik maatschappelijk betrokken ben en de samenwerking met anderen zoek.” Voor haar is dat niet meer dan logisch. “Het is goed om als ondernemer je steentje bij te dragen en de verbinding te zoeken. Samen kun je immers veel meer bereiken dan alleen.”

IMG_1210

Stephanie Bruin (midden) en haar team