TOP

Shoeroom 468 voegt drie nieuwe merken toe [interview] *

Bart Puts en Pieter de Vries van Shoeroom 468 hebben drie nieuwe merken toegevoegd aan hun merkenpakket: Diadora, Gaimo Kids en Rockspring Kids. “Diadora is bezig zich beter te positioneren en daarom bevat de zomercollectie 2016 een nieuwe technologie.”

Jullie hebben een leuk nieuwtje over Diadora, vertel…

 

Bart Puts, mede-eigenaar Shoeroom 468: “We verkopen sinds kort sportmerk Diadora voor kinderen, heren en dames. Het merk is een aantal jaar geleden overgenomen door Geox, zij nu bezig het merk goed te positioneren. Daarom komt er de nieuwe lijn ‘Breathables’ die de ademende zooltechnologie heeft van Geox. Op deze manier krijg je geen stinkvoeten in de sportschoenen. Vanaf zomer 2016 moet het in de winkels liggen. De kinderschoenen kosten tussen de € 49,- en € 79,- met marges 2.4 en 2.5. De mannen- en vrouwencollectie kosten over de € 100,-.”

 

Pieter de Vries, mede-eigenaar Shoeroom 468: “De upper is niet bepaald heel anders dan andere sportschoenen, maar als je de zool bekijkt, kun je duidelijk zien dat er een ander onderwerk in zit. Het membraan geeft er een toegevoegde waarde aan.”

 

Waarom hebben jullie gekozen voor Diadora?

 

Puts: “Er gebeurt momenteel natuurlijk heel veel in de schoenenbranche en sport is een belangrijk onderdeel daarvan. Sportmerken zijn een grote concurrent van traditionele schoenenmerken. We zien dat er een grote verschuiving is naar sport, vandaar dat wij op zoek zijn gegaan naar een sportmerk met een verhaal. Diadora is dat, met een rijke historie als sportmerk in de voetbal en tennis. Daarnaast zijn er niet veel sportmerken – zoals Nike en Adidas – voor traditionele schoenenzaken beschikbaar en Diadora is dat wel. Ook zal de technologie van Geox is een toegevoegde waarde zijn.”

 

 

Waar moet Diadora naartoe in Nederland?

 

Puts: “Diadora wil op termijn het merk opbouwen naar een groot sportmerk en een succesvol item, daar zit veel geld in. De schoenen moeten op de goede plekken gaan liggen, dat zijn traditionele winkels en familiezaken in het midden- hoogsegment. Er gaan nog wel een aantal seizoenen overheen voordat Diadora is waar het wil zijn.”

 

Jullie voegen ook twee kindermerken toe aan het merkenpakket terwijl het juist moeilijk gaat in de schoenenbranche en meeste schoenenwinkels als eerst de kinderschoenen eruit halen. Merken jullie het effect daarvan?

 

De Vries: “Dat winkeliers het moeilijk hebben, is wel duidelijk. Daarom zoeken wij naar argumenten om ze wel iets in te laten kopen, bijvoorbeeld door iets onderscheidends te bieden zoals Diadora. Het is voor de winkelier erg makkelijk om iets als Skechers in te kopen omdat het reclames op televisie heeft. Maar als iedereen dat gaat doen, dan is iedereen kansloos. We geven de winkelier handvaten om sportschoenen te verkopen die niet iedereen heeft liggen.”

 

Puts: “Het kinderschoenensegment staat enorm onder druk. Daardoor zijn er veel winkels gestopt met kinderschoenen of moesten ze volledig sluiten. Maar als je in Shoeroom 468 komt, zie je een mix van schoenen waarvan wij vinden dat ze aanwezig moeten zijn in de schoenenwinkels. Dat gaat van goedkopere, herkenbare schoenen tot modische collecties in een hoger segment, met daarnaast ook nog trenditems.”

 

Gaimo Kids hebben jullie sinds kort ook in het merkenpakket, wat is dit voor merk?

 

Puts: “Gaimo is een Spaans merk, traditioneel een toonaangevend espadrillemerk die met name zeer succesvol is in de volwassen damesschoenen. Ze hebben sinds een klein jaartje de vrouwencollectie vertaald naar een kindercollectie. Van espadrilles wordt voor het voorjaar veel verwacht. De collectie van Gaimo is onderscheidend door de leuke materiaalcombinaties en de goede prijs (€ 39,- tot € 49,- met een marge van 2.6 á 2.7).”

 

Gaimo Kids SS16 1Gaimo Kids SS16 2

 

Wat is jullie visie voor Gaimo Kids in Nederland?

 

Puts: “Wij haken in op de trends en daar is Gaimo Kids een goed voorbeeld van. De hype van de espadrille duurt misschien nog een jaar of twee, dan is het over het hoogtepunt heen. De lange termijnvisie met Gaimo Kids is dan ook zolang dat de trend duurt. We willen hiermee aangeven dat we niet stilzitten en dat wij ook anticiperen op de trends.”

 

Daarnaast is ook Rockspring Kids toegevoegd aan jullie portfolio, waarom dit merk?

 

Puts: “De gevlochten sneakers die Rockspring Kids brengen zie je ook bij Nike en Adidas voorbij komen. Dit is dus ook weer een trend voor komend voorjaar. Rockspring heeft het vertaald naar een eigen gezicht. Het zijn schoentjes met een lichtgewicht zool met memory foam erin en gevlochten elastisch materiaal als upper. Het zit zeer comfortabel en ziet er trendy uit. Het merk is sinds vorig jaar op de Nederlandse markt en hebben nu ook een kindercollectie gemaakt.”

 

De Vries: “Twee á drie jaar geleden zou je Rockspring kopen om erop naar het strand te gaan, maar we zagen in Italië iedereen erop lopen. Het is enorm comfortabel en zit in een goede prijsklasse (€ 49,- tot € 59,-).”

 

Rockspring SS16 1Rockspring SS16 2

 

Contact

Cast showroom 468

Bart Puts: bart@renata.nl, 06-53711513

Pieter de Vries: info@solokids.nl, 06-22925232