TOP

Shoeroom 468 verder zonder Pieter de Vries

Pieter de Vries stapt uit Shoeroom 468, waar hij samen met Bart Puts eigenaar van is.

De Vries en Puts zijn eigenaar van Shoeroom 468, dat de merken Andrea Morelli, Walk Safari, Walkey, Freesby, Acebo’s, Diadora, Gaimo Kids en Rockspring Kids vertegenwoordigt. De Vries had de agenturen voor Freesby, Acebo’s, Walk Safari en Andrea Morelli. Deze heeft hij nu overgedragen aan zijn compagnon. Met de overdracht komt Shoeroom 468 volledig in handen van Puts. De Vries blijft wel eigenaar van Solokids.

Waarom heb je de agenturen overgedragen?

“Ik vond het welletjes in Nieuwegein. In plaats van een belevenis, leek het voor veel klanten een soort ‘must’ om in te kopen. Voor mij ging het op een gegeven moment bijna op de automatische piloot. De rek was er gewoon een beetje uit. Ik snap dat het geen makkelijke tijd is en was, maar zelf ik ging niet meer met plezier naar onze showroom.”

Is dit een spontaan besluit geweest?

“Zeker niet. Bart en ik hebben dit drie jaar geleden al bedacht. We hebben onze krachten gebundeld in Shoeroom 468, maar het is vanaf het begin af aan de bedoeling geweest dat Bart de kar op termijn zou gaan trekken. De fabrikanten en retailers hebben al kennis met hem gemaakt. Als het goed is, gaan ze niets merken van de overdracht.”

Hoe is jullie samenwerking ontstaan?

“Bart was eigenaar van Renata, dat vroeger samen met Piedro en Bunnies tot dé Nederlandse kinderschoenenmerken behoorde. Hij had het merk overgenomen van zijn vader. Tussendoor heeft hij nog een uitstapje gemaakt, tot het weer begon te kriebelen en hij besloot om Renata in een nieuw jasje terug op de Nederlandse markt te brengen. Zelf heb ik zeventien jaar als Nederlandse agent voor Naturino gewerkt. Die samenwerking heb ik beëindigd, omdat ik me ook op andere merken wilde richten. Door meer te spreiden wilde ik iedere familie- en kinderspeciaalzaak kunnen bedienen. Toen we elkaar leerden kennen, stonden we beiden op de wachtlijst voor een grotere showroom in C.A.S.T. – op de eerste en tweede plaats. Daarop kwam Bart met het voorstel: ‘Kunnen wij niet wat voor elkaar betekenen?’”

Wat was voor jou de aanleiding om er juist nu uit te stappen?

“Een half jaar geleden is Bart met de verkoop van Renata gestopt. Hij kwam niet meer uit met de ontwikkelingskosten en alles wat daarmee samenhangt. Bovendien zitten de meeste winkels in deze tijd niet te wachten op een prijsstelling van circa €129,- en meer, het segment waar Renata in zit. De prijs is steeds belangrijker geworden. Na het verlies van Renata hielden we niet genoeg over om twee personen te bedruipen, om het zo te zeggen. Dat heeft zeker ook meegespeeld in het besluit om Shoeroom 468 nu volledig aan Bart over te dragen.”

En, wat ga jij nu doen?

“We hebben onlangs gezamenlijk een nieuw merk in het totale pakket opgenomen: JFF/Gattafoni. Tijdens mijn ‘afscheidstour’ wil ik de collectie aan onze klanten presenteren. JFF is het enige merk dat wij op een soort van 50/50-basis gaan doen. Voor mij is het ook een gave manier om de winkeliers persoonlijk te bedanken voor de samenwerking gedurende een flink aantal jaren. Na het seizoen kijk ik of het zinvol en vooral leuk is om hiermee verder te gaan. Achter de schermen zal ik ook betrokken blijven bij de ontwikkeling van de collecties en het contact met de fabrikanten. En verder wil ik vooral veel leuke dingen gaan doen. Mijn broer woont in Brazilië, daar wil ik binnenkort wel eens heen.”