TOP

Shoebaloo, Coolcat en Bever krijgen flinke boete van ACM

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft 590.000 euro boete opgelegd aan 5 webshops van Nederlandse moderetailers voor het overtreden van de regels voor de annulering van een aankoop.

Coolcat, Shoebaloo, Bever, Hipvoordeheb en Kiesdejuistesportbh.nl zijn de 5 webshops die in totaal 590.000 euro mogen ophoesten. De boete is opgelegd door de ACM omdat de webshops hun klanten niet goed geinformeerd zouden hebben over de regels voor de annulering van hun aankoop. Consumenten wisten daardoor niet waar ze recht op hadden, zoals dat het volledige aankoopbedrag, inclusief bezorgkosten, op tijd moet worden terugbetaald. 

Terugbtalen bezorgkosten 

De beboete webwinkels zijn Bever, Coolcat, Kiesdejuistesportbh, Hipvoordeheb en Shoebaloo. Bever en Coolcat betaalden tevens de bezorgkosten niet of niet altijd terug, aldus de ACM. Henk Don, bestuurslid van de ACM zegt in een persbericht: “Webwinkels moeten de rechten van consumenten respecteren als zij binnen de bedenktijd van hun aankoop afzien. Doen zij dat niet, dan overtreden zij de basisregels voor webwinkels. Dat is slecht voor het vertrouwen van consumenten online. Maar het is ook slecht voor webwinkels die zich wel aan de regels houden. Daarom treden wij hiertegen op.”

De ACM had al in 2014 aangekondigd streng te zullen optreden tegen webshops die de regels voor het annuleren van een aankoop niet naleven. De webwinkels die nu beboet zijn, zijn onder meer naar voren gekomen op basis van meldingen bij ConsuWijzer of onderzoek van de Consumentenbond, aldus het persbericht.

Dit zijn de opgelegde boetes per retailer

  • Coolcat  – boete 220.000 euro;
  • Bever – boete 198.000 euro;
  • Shoebaloo –  boete 72.000 euro.
  • Eigenares van Kiesdejuistesportbh.nl (nu: bhsupport.nl) –  boete 50.000 euro;
  • Voormalig eigenares van Hipvoordeheb – boete 50.000 euro;

 

Dit zijn de regels van de Autoriteit Consument & Markt

Webwinkels moeten consumenten op hun website duidelijk informeren over de wettelijke regels rondom de annulering van hun aankoop. Dit moeten zij doen op een goed vindbare plek, bijvoorbeeld onder de link ‘retourneren’. Het opnemen van deze informatie onder een link als ‘klantenservice’, ‘veel gestelde vragen’ of ‘algemene voorwaarden’ is niet voldoende.  

Volledige terugbetaling

De consument heeft recht op volledige terugbetaling van alle kosten die hij heeft gemaakt om de bestelling geleverd te krijgen. Dit betekent dat hij ook de bezorgkosten of andere bijkomende kosten die hij heeft betaald terug moet krijgen als hij de bestelling in zijn geheel annuleert.

Recht op annulering

Het recht om de aankoop te annuleren mag niet worden beperkt om andere redenen dan de wettelijke. Ook artikelen in de uitverkoop en gepaste kleding mag de consument terugsturen.

Termijnen

De consument heeft na de dag van ontvangst van het product 14 dagen bedenktijd. Vanaf het moment van annulering moet hij de aankoop binnen 14 dagen terugsturen. De webwinkel moet het bedrag binnen 14 dagen na het bericht van de annulering terugbetalen.

Betaalmiddel

De webwinkel mag alleen terugbetalen met een tegoedbon als de consument hiermee heeft ingestemd of zelf met een tegoedbon heeft betaald. Dit geldt ook voor online aankopen in de uitverkoop.