TOP

Septembereditie Micam start onder het motto #finallytogether

De 94ste editie van Micam gaat optimistisch van start. Onder het motto #finallytogether tonen ruim duizend merken hun nieuwe zomercollecties van zondag 18 tot en met dinsdag 20 september 2022 in Milaan.

Beeld: Micam

Tijdens Micam Milano presenteren 1.012 schoenenmerken hun nieuwste collecties, 54 procent daarvan komt uit Italië en 46 procent uit andere landen. Dat aantal ligt wat lager dan tijdens de laatste pre-coronaeditie in februari 2020, met ruim 1.400 exposanten op de rol. Toch klinken vanuit Milaan vooral optimistische geluiden.

Herstel, zorgen en kansen

De Italiaanse schoenenindustrie blijft zich herstellen en boekte een omzetgroei van 14,5 procent in de eerste helft van het jaar, volgend op een totale groei van 18,7 procent in 2021. Toch zijn er volgens de nieuwe Assocalzaturifici-voorzitter Giovanna Ceolini ook zorgen: “De industrie als geheel heeft zich aanzienlijk hersteld, maar de hoge energiekosten, grondstofkosten en de gevolgen van het conflict tussen Rusland en Oekraïne brengen de groei op korte termijn in gevaar. De helft van onze aangesloten bedrijven is nog niet teruggekeerd naar de pre-covid verkoopcijfers. Wij hopen dat Micam, zoals gewoonlijk, een kans biedt om te profiteren van zakelijke mogelijkheden en om de nieuwe trends en kansen op de wereldmarkten te ontdekken.”

Micam presenteert de lente-zomercollecties 2023 voor mannen, vrouwen en kinderen, uiteenlopend van bekende internationale namen tot Italiaanse kwaliteitsmerken. Onder de exposanten zijn zowel nieuwkomers als terugkeerders, waaronder Benetton, Cafè Noir, Guy Laroche, Liu Jo, North Sails, Renato Balestra, Spernanzoni, Steve Madden en Windsor Smith.

Trends Guide

Om inkopers op weg te helpen, lanceert Micam voor deze editie de data-driven SS23 Trends Guide. Bezoekers kunnen deze digitale gids op hun smartphones downloaden om de trends van komend seizoen te ontdekken en hier hun inkoop op af te stemmen. De Trends Guide is ontwikkeld in samenwerking met Livetrend, een platform dat miljoenen afbeeldingen en informatie van Instagram, e-commerce en de internationale modeshows met behulp van specifieke algoritmen voor de schoenenindustrie vertaalt.

Duurzaamheid

Bezoekers van Micam die niet alleen de nieuwste collecties willen zien, maar ook willen weten wat er speelt in branche, zijn welkom bij MicamX. Deze vergader- en congresruimte is gericht op innovatie, met talrijke presentaties in vier thema’s: trends & materialen, duurzaamheid, fashion heritage & future en de toekomst van retail.

Duurzaamheid zal ook de focus zijn van het Micam Sustainability Lab, waar geïnteresseerden meer kunnen horen over Assocalzaturifici’s nieuwe VCS-certificering. De belangenorganisatie lanceerde het VCS-certificaat afgelopen maart als ‘eerste keurmerk voor duurzaamheid in de schoenenindustrie’.

Jong talent

Jonge schoenmakers staan centraal in de Start Up-area waar Micam ruimte maakt voor het talent van de toekomst. Hier zien we jonge Italiaanse schoenmakers die hun optimistische en revolutionaire ideeën tot uitdrukking brengen in schoeisel en mode.

Nieuw talent is er ook in de Emerging Designers-area, Hier zijn up-and-coming ontwerpers van over de hele wereld te vinden. De creaties die zij hier laten zien lopen uiteen van een terugkeer naar oude tradities tot geavanceerde experimenten met vormen en materialen. Zij tonen een originele stijl, met een focus op duurzaamheid en rijkelijk geïnspireerd door culturen over de hele wereld.

Aandacht voor Italiaans vakmanschap

Te midden van de nieuwste schoenmode en innovaties wordt tijdens Micam ook het ’traditionele’ Italiaanse vakmanschap niet vergeten. In samenwerking met Italian Artisan is een b2b-platform ingericht om Italiaanse kwaliteitsfabrikanten te verbinden met internationale merken en retailers. “We zijn er trots op om te blijven samenwerken met Assocalzaturifici en Micam”, zegt Italian Artisan-oprichter David Clementoni. “Dit jaar zetten we onszelf echt in de spotlights met een innovatieve stand, waarin technologische evolutie de mogelijkheden en kansen versterkt voor onze producenten, die de focus van onze missie blijven.”