TOP

Sell-leden verbreden kennis social media

Afgelopen week kwamen in Kaatsheuvel zo'n 75 schoenenleveranciers en -detaillisten bijeen om tijdens een avondvullend programma hun kennis over social media op te vijzelen.

De leden van netwerkorganisatie Sell – De Langstraat die tegenwoordig 122 leden telt, kregen een bevlogen lezing van het duo Harald van Engelen van drukkerij Van Engelen en Vincent Smit van adviesbureau Just Connecting. Van Engelen: “Social media zijn in principe alle websites waarop geen sprake is van eenrichtingsverkeer. Dus ga de dialoog aan! Blijf bovenal luisteren en durf vragen te stellen.”

 

De sprekers lieten hun toehoorders inzien hoe groot de invloed van social media is. Het publiek werd getrakteerd op de gigantische bezoekersaantallen van oa Hyves, Facebook, Linkedin en Twitter. Vincent Smit leerde de aanwezige ondernemers daarna hoe zij deze media in hun eigen voordeel konden toepassen. Hoe zet je bijvoorbeeld Twitter effectief in?

Smit: “Zorg dat je blijft geven, deel je kennis, dát is de sleutel. Mensen waarderen het en er is altijd wel iemand die wat aan jouw informatie heeft. Als je dat doet komen je klanten op een gegeven moment vanzelf naar jou toe!”

LinkedIn en Hyves
Ook voor het gebruik van Linkedin en Hyves werden praktisch vertaalbare adviezen gegeven. Smit: “Op Linkedin bereik je meer door je op een bepaalde behoeften te richten, ipv door een discussiegroep op te richten met jouw merknaam erin. Hyves kun je goed gebruiken om acties aan te kondigen en is een uitstekend middel om e-mailadressen te vergaren. Laat bezoekers zich vooraf inschrijven of een toegangskaartje opvragen. Je kunt ze daarna altijd bereiken.” 

Waar je als ondernemer social media nog meer voor kunt gebruiken werd voorgeschoteld door Van Engelen: “Social media worden het meest ingezet voor: pr, het opbouwen van autoriteit en loyaliteit, klantenservice, netwerken en productontwikkeling”.

Leven met leer
Als toetje werd het boek ‘Leven met leer’ gepresenteerd door schrijftster Marie Michiels, waarin persoonlijke verhalen zijn opgetekend uit de Langstraatse schoenen en lederindustrie. Het boek dat verschijnt op 25 oktober dit jaar is binnenkort te bestellen via de site van Schoenvisie.

Het publiek ging tevreden en vol plannen naar huis. Bestuursvoorzitter Sell, Carl van der Putten, noemde de avond ‘meer dan geslaagd’.