TOP

Schoenvisie top 5: spraakmakendste interviews [bestgelezen 2019]

Deze laatste weken van het jaar blikken we terug op 2019 met de bestgelezen artikelen. Vandaag: de vijf ondernemersverhalen die het afgelopen jaar het meest losmaakten onder onze lezers.

December is traditiegetrouw de tijd om terug te blikken op het jaar dat achter ons ligt. Vandaag doen we dat een met een overzicht van de bestgelezen ondernemersverhalen in 2019; van de nieuwe schoenenzaak ’t Filiaal tot de overname van Fred de la Bretoniere en Shabbies Amsterdam.

De uitdagende marktomstandigheden werden schoenenketen Dungelmann in de zomer van 2019 uiteindelijk fataal. Tot die tijd zette het familiebedrijf echter alles op alles om het tij te keren, bleek uit een gesprek met voormalig directeur Loes Lieste-Van de Velde. Als onderdeel van een ingrijpende reorganisatie verhuisde het hoofdkantoor van Delfgauw naar Den Bosch, boven de voormalige winkel aan de Pensmarkt. De klantenservice kwam op de winkelvloer. “Ik wil klanten een kijkje in de keuken geven.”

Bormans Modeschoenen is al meer dan 100 jaar een begrip in Sittard. In februari 2019 breidde het familiebedrijf uit met een tweede vestiging in dezelfde stad, met de toepasselijke naam ’t Filiaal, waar je naast schoenen bijvoorbeeld ook meubels, planten en wijn kunt kopen. We namen kort na de opening een kijkje bij het nieuwe concept.

Yellow Cab is na vijftien jaar terug onder de vleugels van oprichter Geert Slaats (Grotesque). Na het faillissement van merkhouder New Steps nam Slaats de merknaam over in samenwerking met schoenengroothandel Brandfarm BV. Sinds dit seizoen (winter 2019-2020) is Yellow Cab terug in de winkels, waaronder Omoda en Taft. We spraken Slaats in januari over deze stap. “Voor mijn gevoel is mijn kindje weer bij de vader.”

Eind maart werd bekend dat Fred de la Bretoniere en Shabbies Amsterdam, de merken van de failliete Bretoniere Group, een doorstart maken onder RNF B.V. uit Drunen, het bedrijf achter Mexx en Ferro Footwear. Mede-eigenaar Ron Janssen lichtte de overname kort daarna in een interview toe. “Wij zien mogelijkheden om de merken weer winstgevend te maken.”

De stenen winkel dood? Welnee, zegt retailer Natalie Jagtenborg van Theo Jansen Schoenen in Nijmegen. “Als je overal bovenop zit en continu aan de knoppen draait, kun je ook in deze tijd heel goed een succesvolle winkel hebben.” Dat en meer leerden we bij een bezoek aan haar winkel in de zomer van 2019.