TOP

Schoenproductie: China blijft nummer 1, maar regio’s dichterbij worden interessanter

  • Omzetgroei schoenenbranche na topjaar 2006 snel afgenomen naar een nulgroei in 2007. Voor 2008 wordt gemiddeld 1,0% omzetgroei verwacht,waardoor de totale marktomzet op € 2,3 miljard komt; hiervan nemen de schoenspeciaalzaken ca € 1,8 miljard voor hun rekening.
  • In tegenstelling tot de kledingbranche biedt de schoendetailhandel over het algemeen op het gebied vancollecties en winkelinrichting te weinig vernieuwing, waardoor geen volumegroei wordt gerealiseerd. Dit wordt versterkt door een gebrek aan marketing.
  • De kinderschoenensector staat onder druk door demografische ontwikkelingen; het aantal kinderen (0-10 jaar) daalt de komende 10 jaar met ruim 10%.
  • Vorig jaar zijn ca 93 miljoen paar schoenen uit China geïmporteerd, 52% van het totaal
  • China blijft voorlopig veruit de grootste productieregio, maar de duurdere munt (yuan), snel stijgende lonen en blijvende importheffingen maken het land minder aantrekkelijk; door snel stijgende lonen worden schoenproducenten genoodzaakt de werknemers dieper in het land te zoeken en daar te produceren, waardoor de transportkosten en -tijd oplopen.
  • Oost-Europa en landen rond de Middellandse worden dus weer aantrekkelijker vanwege korte time-to-market, wat bij snel wisselende collecties en nabestellingen een groot voordeel is boven het Verre Oosten.
  • Een grote buitenlandse retailer zou de branche in beweging kunnen brengen, zoals H&M en Bestseller in de kledingbranche hebben gedaan. De felle concurrentie op de Nederlandse schoenenmarkt en de professionalisering van de grootwinkelbedrijven het laatste decennium werken echter afschrikwekkend.
  • Nederlandse schoenenketens openen steeds meer winkels over de grenzen; verschillen tussen de Europese markten, zeker dichtbij huis, worden steeds kleiner, waardoor met (vrijwel) dezelfde collecties (inkoopvoordeel!) meerdere markten bediend kunnen worden.

Dit zijn enkele conclusies uit de gisteren verschenen ’themavisie’ schoenenbranche van ING.

Het gratis rapport is te bestellen bij dirk.mulder@mail.ing.nl