TOP

Schoenhersteller Mustafa Bahar is het gezicht van ‘Ieder z’n vak’

Mustafa Bahar, schoenhersteller van Shoefix, is een van de boegbeelden van 'Ieder z'n vak!'. De reclamecampagne is een initiatief van Hoofdbedrijfschap Ambachten en FNV Zelfstandigen.

Met de abri’s willen de organisaties aandacht vragen voor de ambachtseconomie. De sector heeft tot 2020 minimaal een kwart miljoen nieuwe vakmensen nodig om aan de vervanging- en uitbreidingsvraag te kunnen voldoen.

Ambachtseconomie
“Als we nu niet voldoende jonge mensen opleiden, ontstaat er een groot probleem op de arbeidsmarkt van de ambachtseconomie”, vertelt Eline Bakker, voorzitter van HBA. “Helaas kiezen te weinig talenten voor het ambacht. Daarom neemt het HBA namens 36 ambachtelijke branches maatregelen om de sector aantrekkelijker te maken voor jongeren en andere talenten. In deze campagne laten echte ambachtsmensen de waarde van hun vak zien.”

Zonder mij geen…
Naast schoenhersteller Bahar zijn onder meer een hoedenmaker, fietsspecialist, glazenwasser, schoonheidsspecialist en opticien het gezicht van de campagne. Onder het mom van ‘Zonder mij geen…’ laten de ambachtslieden zien wat er zonder hen ontbreekt. In het geval Bahar betekent dat ‘Zonder mij geen tweede leven’.

In totaal werken 900.000 mensen in 260.000 ambachtelijke ondernemingen. Samen realiseren zij in 2011 een omzet van 110 miljard euro.