TOP

SchoenenZaken opent tweede vestiging: ‘We zijn klaar om verder te groeien’

SchoenenZaken opent een tweede vestiging. Eigenaren Thies Nicolai, Joël Timmerman en Paul Vetter nemen de brandstore van schoenenmerk Laccio in Zwolle over. “We hebben in Groningen tweeënhalf jaar lang kunnen bouwen aan ons concept. Nu is het tijd voor de volgende stap.”

De brandstore van schoenenmerk Laccio in Zwolle heropent op 2 april als SchoenenZaken-winkel. Met dit tweede filiaal en de shop-in-shop bij mannenmodezaak Flashman in Haren zetten retailers Thies Nicolai, Joël Timmerman en Paul Vetter een volgende stap in het verwezenlijken van hun ambitie: Nederland veroveren met hun concept. “SchoenenZaken moet een op zichzelf staand merk worden”, zegt Timmerman. “We hebben in Groningen tweeënhalf jaar lang kunnen bouwen aan onze winkel, ons klantenbestand en ons bereik. Nu zijn we klaar om verder te groeien. Het zou mooi zijn om op termijn winkels in vijf à zes leuke steden te hebben.”

Impressie van de nieuwe SchoenenZaken-vestiging in Zwolle. Foto: Binnenbrand

Art deco pand

Zwolle past volgens Timmerman goed bij SchoenenZaken. De Hanzestad heeft een mooie historische binnenstad en een sterk cultureel aanbod. “Het centrum is redelijk compact en heeft veel leuke winkels. Zwolle zit in de lift; het verzorgingsgebied groeit nog steeds. Daarbij is het aanbod aan mannenschoenen beperkt, zeker nu Laccio verdwijnt.” De winkel van Laccio zit aan de Luttekestraat in een opvallend art deco pand. De zaak heeft een vloeroppervlakte van 100 vierkante meter. Timmerman: “Het interieur is twee jaar geleden nog volledig vernieuwd. Met de architecten van Binnenbrand hebben we ons concept verder doorvertaald. Deze winkel wordt nog mooier dan onze bestaande vestiging in Groningen.”

‘Het zou mooi zijn om op termijn winkels in vijf à zes leuke steden te hebben’

Specialist in mannenschoenen

De ondernemers openden in augustus 2017 de eerste SchoenenZaken-winkel in Groningen. SchoenenZaken is een van de weinige mannenschoenenwinkels van Nederland en verkoopt Europese merken in het middenhoge tot hoge segment. Je vindt er bekende namen als Greve en Rehab naast nichemerken als Officine Creative en Mister. Een groot deel van de collectie is zelf samengesteld. De ondernemers omschreven hun concept in een eerder interview als een plek waar allerlei ‘zaken’ op het gebied van schoenen samenkomen. Onder de vlag van SchoenenZaken organiseren ze businessevents en reizen ze langs beurzen en (bedrijfs)evenementen met hun schoenenpoetstroon. Een andere mogelijkheid is het op aanvraag kleuren van schoenen. Achter in de winkel vind je Atelier Schoenenzaken, het domein van Vetter, waar hij blanco schoenen van Greve en Harris handmatig inkleurt.

Club van schoenenfanaten

In het geval van Nicolai, Timmerman en Vetter maakt de vent de tent; de drie zijn als ‘meesters in herenschoenen’ de gezichten van de zaak. Nu moeten ze hun tijd gaan verdelen tussen twee winkels. Haal je daarmee niet de ziel uit het bedrijf? “Daar maak ik me geen zorgen over”, zegt Timmerman. “We hebben ruimte om het te ondervangen, omdat we tot nu toe maar vier dagen per week werkten. Nu gaan we fulltime aan de slag en tussen de vestigingen rouleren. Zodat klanten altijd een van de vaste gezichten in de winkels zien. Daarnaast hebben we een nieuwe ‘meester’ aangenomen. Uiteindelijk willen we, naarmate we verder groeien, een club van schoenenfanaten aan ons binden. Zij zullen samen het gezicht van SchoenenZaken worden.”

Het pand van Laccio in Zwolle. Foto: Gerard van der Sluijs

Geen onbekend terrein

De nieuwe locatie is geen onbekend terrein. Nicolai, Timmerman en Vetter leerden elkaar kennen als medewerkers van de in 2017 failliet verklaarde keten De Schoenenfabriek, die ook een vestiging in Zwolle had. “We zaten toen in de Diezerstraat, de Kalverstraat van Zwolle, ingeklemd tussen de grote ketens”, zegt Timmerman. “Onze klant kwam daar niet. De Luttekestraat past veel beter bij ons. Je vindt hier veel zelfstandige ondernemers.” Het balletje ging rollen toen de retailers hoorden dat Laccio een overnamekandidaat voor de brandstore zocht. Eigenaar Matthias van der Meulen wil zich volledig gaan richten op de rol van merkleverancier.

“We doen er in de winkel alles aan om klanten in de watten te leggen”, stelt Van der Meulen in een persbericht. “Dat vraagt tijd, liefde en aandacht. We merkten dat het steeds moeilijker werd om onze winkel te runnen zoals wij het écht willen. Het is fijn dat Joël, Paul en Thies die taak nu overnemen.” Vaste klanten kunnen gerust zijn; ze kunnen aan de Luttekestraat straks nog steeds voor de handgemaakte Italiaanse schoenen van Laccio terecht. Van der Meulen is er blij mee. “SchoenenZaken gaat onze collectie prominent aanbieden. Een mooi visitekaartje voor ons merk.”