TOP

Schoenenwinkels zetten 62,5 procent minder om in april, online verkopen in de lift

De coronacrisis heeft zich fors laten gelden in april. De totale schoenenomzet daalde met 23,6 procent, blijkt uit de Inretail/GfK Shoescan. Voor stenen winkels was het een zware maand. De online schoenenverkopen groeiden daarentegen flink.

In zijn totaliteit was april een betere maand voor de sector dan maart, zegt Dave Quadvlieg, branchespecialist schoenen en sport bij Inretail. De totale schoenenomzet liep in april met 23,6 procent terug, tegen 31,6 procent in maart (ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar). Hij schrijft het verschil toe aan de sterke toename in online verkopen. Online aanbieders zagen hun omzet in april met 28,5 procent stijgen, tegen een omzetmin van 6,9 procent in maart.

Lees ook de resultaten van de Inretail/GfK Shoescan over het eerste kwartaal van 2020: ‘31,6 procent minder omzet voor schoenenretailers’

“Stenen schoenenwinkels hebben daarentegen behoorlijk te lijden onder de crisis. Zij noteerden een omzetverlies van 62,5 procent in april, tegen een min van 52,2 procent in maart. Wel zie ik dat fysieke retailers anticiperen op de toegenomen online verkoop. De meesten hebben al een website en koppelen daar nu een deel van hun assortiment of een volledige webshop aan. Op social media delen ze foto’s en video’s van de winkel en collectie.”

Weg terug omhoog

Na de ‘desastreuze’ tweede helft van maart zijn retailers in april langzaam aan de weg terug omhoog begonnen, ziet Quadvlieg. “Toen de coronamaatregelen midden maart van kracht werden, stortte hun omzet volledig in. Veel winkels zijn weken dicht geweest. De laatste weken van maart waren rampzalig, maar sindsdien gaat het elke week een beetje beter. De totale schoenenbranche is van omzetverliezen van 60 tot 70 procent naar omzetverliezen van 30 tot 20 procent gegaan. Bij fysieke winkels gaat dat wat langzamer, maar ook bij deze groep is herstel te zien. Dat geeft de burger moed.”

Consumenten zijn het binnen zitten zat, denkt hij. “Ze willen er weer op uit en zichzelf verwennen met een nieuwe outfit of een paar schoenen.” De verkoop van wandel- en sportschoenen heeft in april een enorme vlucht genomen. “Juist in deze tijd is het belangrijk om in beweging te blijven. Dat ontspant en maakt je weerbaarder.”

Bron: Inretail/GfK Shoescan
Bron: Inretail/GfK Shoescan

Mei en juni belangrijke maanden

Mei en juni worden volgens de branchespecialist belangrijke maanden voor de schoenenretail. “Het vakantiegeld is weer gestort. Mensen kunnen niet of minder op vakantie, dus hopelijk gaan ze dat geld op een andere manier besteden. En we gaan het echt wel merken dat de horeca vanaf 1 juni weer open mag.” Desondanks is de onzekerheid onder schoenenondernemers nog steeds groot, merkt hij. “De ‘routekaart’ van de regering helpt wel, maar niemand die weet wanneer alles weer helemaal bij het oude is – als dat überhaupt gebeurt.”

Houden de ondernemers die hij spreekt het nog een beetje vol? “Het verschilt van dag tot dag. Natuurlijk worden ze mismoedig van dagen waarop ze normaal omzetten van duizenden euro’s zouden draaien, en nu maar enkele paren verkopen. Maar het zijn ook vechters, die creatieve oplossingen blijven bedenken om toch omzet binnen te halen. Het verschil tussen de winkelier en echte ondernemer is nu duidelijk te zien.”

Foto: Pxfuel.com