TOP

Schoenenwinkel Vas in Madrid [reportage]*

In de populaire Madrileense winkelstraat Fuencarral valt de winkel Vas direct op. Voor de deur van de zaak staat een roze fiets bekleed met bloemen en een fietsmand. “Al onze winkels hebben dit kenmerk”, vertelt Oscar Yangunas. “Je herkent ons direct”.

In veel Spaanse steden stikt het van de schoenenwinkels. Om concurrenten achter je te laten moet je je volgens Yangunas onderscheiden, “zowel door het interieur van je winkels als de collectie.”

Vas heeft dertig filialen en verkoopt bij elkaar negentig verschillende merken waaronder Bom bon chic, Bronx, Coolway, Dr Martens, Mustang, Superga en het eigen merk Vas.

Hoewel Yangunas niet de eigenaar is, werkt hij al twintig jaar in de winkel. Niet zozeer vanwege zijn voorliefde voor schoenen “maar omdat ik van kletsen met klanten houd en mensen graag help bij het zoeken van de perfecte schoen”.

Terwijl het kwik buiten om elf uur ’s ochtends al 33 dertig graden aangeeft, is hij net bezig met het sorteren van de wintercollectie. Op de witte planken zet hij schoenen naast elkaar, op elkaar, kijkt van een afstand en begint dat soms weer op nieuw. Hoe je een collectie mooi presenteert is volgens hem een kwestie van ervaring. “Het hele plaatje moet kloppen, zowel qua stijl als qua kleuren.”

Vas wordt door de derde generatie gerund. In 1975 werd de eerste winkel geopend in Getafe, nu een buitenwijk van Madrid. Door de jaren heen heeft het zich gevormd tot wat het nu is: een winkel met breed assortiment voor een brede doelgroep. In grote steden als Barcelona, Valladolid en San Sebastián.

Tot 1992 verkocht Vas voornamelijk schoenen voor vrouwen op leeftijd. Toen de tweede generatie het overnam werd het aanbod commerciëler, moderner en jonger.

Het inkoopteam geeft volgens verkoper Oscar Yangunas voorkeur aan Europese schoenen vanwege de hoge kwaliteit. “Uit China komen soms hele goede kopieën van luxe merken maar meestal is het resultaat bedroevend en de kwaliteit slecht.” Per winkel wordt anders ingekocht omdat het publiek per wijk of stad ook anders is.

Prijzen liggen tussen de 25 en 200 euro, afhankelijk van het soort schoen (sandaal of leren laars) en het merk. “Voor Spanje zitten wij in het midden- tot hoogsegment.”

De komende jaren zal de focus liggen op de uitbreiding van de webshop. Hoewel Spanjaarden nog weinig via internet kopen, vergeleken met andere Europese landen, zit er wel groei in. “Voor ons is dé manier om de klant direct thuis te bereiken en te laten zien wat we ze te bieden hebben, ook voor hen die ver van de winkels wonen. Ons bereik is zo vele malen groter.”