TOP

Schoenensector plust in eerste helft 2017, online verkoop sterkste stijger

De schoenenbranche komt in de eerste zes maanden van 2017 uit op een omzetplus van 5,4 procent. Dat blijkt uit de Inretail/Gfk Shoescan. Die stijging is grotendeels toe te schrijven aan een sterk eerste kwartaal, al liet de sector in het tweede kwartaal ook een ‘prima resultaat’ zien.

De schoenensector heeft over het tweede kwartaal van 2017 gemiddeld betere resultaten behaald dan in dezelfde periode vorig jaar; de branche komt uit op een plus van 1,4 procent. Dankzij het sterke eerste kwartaal (+11,5 procent) realiseerde de sector in de eerste helft van 2017 5,4 procent meer omzet dan in de eerste zes maanden van 2016. Dat blijkt uit de Inretail/Gfk Shoescan. “Kleine kanttekening: het gaat hierbij om branchegemiddelden, die voor de zelfstandige retailer wellicht niet altijd een-op-een te vertalen zijn”, vult Dave Quadvlieg, branchespecialist Schoenen bij Inretail, aan.

Toename onlineverkoop

In de Shoescan zijn de online (pure players en multichannel retailers) en offline (puur fysieke spelers en multichannel retailers) activiteiten meegenomen. Splitsen we deze cijfers uit, dan blijkt dat de positieve resultaten toegeschreven kunnen worden aan een grote stijging bij het online kanaal. In Q1 2017 neemt de online schoenenverkoop met 30,3 procent toe, in Q2 met 11,5 procent. De offline schoenenverkoop laat een ander beeld zien; die stijgt in het eerste kwartaal van 2017 nog licht (+4,5 procent), maar daalt in het tweede kwartaal met -2,3 procent. Ook zijn er verschillen te zien bij uitsplitsing van de zelfstandigen (MKB) en het grootwinkelbedrijf (GWB). Het GWB sluit het tweede kwartaal met een omzetplus van 2,1 procent af, het MKB met een omzetmin van 8,3 procent.

 

Omzetresultaten online  offline schoenenbranche Q2 2017 credit Inretail Gfk Shoescan

Fluctuaties per segment en maand

Daarnaast wisselen de resultaten per maand en segment. Vrouwen- en mannenschoenen behalen in april 2017 een plus ten opzichte van april 2016. Het segment kinderschoenen begint het tweede kwartaal echter met een omzetmin en schommelt in de daaropvolgende maanden. De Shoescan noemt de warme maand maart als mogelijke verklaring – wellicht dat de meeste kinderen daarna al waren voorzien. Daar komt bij dat april vrij koud was, terwijl mei en juni weer bovengemiddeld warm waren. Juni 2017 eindigt met een gemiddelde temperatuur van 18 graden zelfs als een van de warmste junimaanden sinds 1901.

Voorsprong

De segmenten vrouwen- en mannenschoenen zijn stabieler. De vrouwen sluiten het tweede kwartaal met de grootste omzetstijging (2,4 procent) af, de mannen volgen met een plus van 1,1 procent. In combinatie met een sterk eerste kwartaal komen beide segmenten na zes maanden uit op een voorsprong ten opzichte van een jaar eerder (7,6 procent voor de vrouwen, 2,8 procent voor de mannen). Ook de kinderschoenen weten met een plus van 1,4 procent boven de nullijn te eindigen.

Omzetresultaten schoenenbranche Q2 2017 credit Inretail Gfk Shoescan

Vraag naar open schoenen

De open schoenen (o.a. sandalen en slippers) gaan in Q2 bij alle segmenten het hardst, mede dankzij het al eerder genoemde mooie weer. Met deze groep wordt bij de vrouwen (17,7 procent), mannen (13 procent) en kinderen (13,7 procent) beduidend meer omzet behaald dan in 2016. Bij de vrouwen blijven de laarzen (-8,7 procent) en lage schoenen (-8 procent) het meest achter, voor de kinderen zijn dat sneakers en sportschoenen.

Lees ook: ‘Het sturen op cijfers is voor iedere ondernemer van levensbelang’

Puzzelstukjes

Dave Quadvlieg, branchespecialist schoenen bij Inretail, spreekt van een ‘prima resultaat’. “De collectiekeuzes zijn natuurlijk al een tijdje terug gemaakt en het geeft een goed gevoel als de puzzelstukjes richting het einde van het seizoen in elkaar vallen. Al wordt het steeds lastiger te plannen wanneer klanten kopen. Opvallend is de grilligheid per week en soms zelfs per dag(deel) of uur.” Gelukkig wordt er onderling vaker overlegd, ziet Quadvlieg. “Dit zorgt voor meer rust in de markt, ook ten opzichte van de leveranciers.”