TOP

Schoenenretailers worstelen met mondkapjesbeleid

Op aandringen van een ruime Kamermeerderheid heeft premier Rutte besloten de richtlijn om een mondkapje te dragen in publieke binnenruimtes, zoals winkels, landelijk in te voeren. De details worden vrijdag bekend gemaakt. Vooralsnog is het geen plicht, maar een advies dat winkeliers moeten handhaven. Wat vinden zij van dit beleid? "De beslissing zou niet bij ons moeten liggen."

Het huidige mondkapjesbeleid heeft nogal wat stof doen opwaaien in de retail. Dat begon begin deze week met het instellen van het mondkapjesadvies in de drie grote steden Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Toen tijdens het debat in de Tweede Kamer woensdag 30 september een Kamermeerderheid daartegen ageerde, zegde premier Mark Rutte toe de richtlijn per direct landelijk in te voeren. Omdat er echter nog vragen zijn over dit onderwerp, volgt komende vrijdag een nadere toelichting hierop. 

Willekeur 

Bij navraag bij een aantal schoenenwinkeliers in de grote steden blijkt: zolang het dragen van een mondkapje nog niet verplicht is, zullen zij niemand buiten laten staan. Wel geven verschillende retailers aan dat het huidige beleid niet ver genoeg gaat en ze behoefte hebben aan meer duidelijkheid. Dat vindt ook Inretail-directeur Jan Meerman, die het AD laat weten dat het invoeren van een mondkapjesplicht in alle winkels beter werkt. Het huidige beleid werkt volgens hem willekeur in de hand. “Een dergelijke verplichting moet niet worden afgedwongen door een ondernemer of door een burgemeester. Dat moet centraal vanuit Den Haag worden geregeld. Nu worden winkeliers met een dilemma opgezadeld, dat kan niet”, zegt hij. Inretail en MKB Nederland houden later deze week een spoedoverleg met het kabinet over het mondkapjesbeleid. 

Hoe gaan retailers hiermee om en wat vinden zij van het beleid? We peilden de meningen: 

Frank van den Nouwland, Paul Warmer (Amsterdam, Amstelveen, Den Haag en Eindhoven)

“Na de persconferentie van maandag hebben we besloten onze medewerkers een mondkapje te laten dragen. In alle vestigingen: Amsterdam, Amstelveen, Den Haag en Eindhoven. Ik zou graag zien dat die lijn voor winkelpersoneel in het hele land wordt doorgetrokken, zodat het eerder als ‘normaal’ voelt. Als ik heel eerlijk ben, vind ik de maatregel niet passend – het winkelgebied wordt ten onrechte als besmettingshaard aangewezen, want het centrum van Amsterdam is gewoon stil. Maar ik ben geen deskundige; als de regering ons dringend adviseert een mondkapje te dragen, dan doen we dat gewoon. Klanten mogen daarentegen zelf weten of ze de winkel willen betreden met of zonder masker. We zullen niemand buiten laten staan zolang een mondkapje nog niet verplicht is, maar ik denk wel dat we in de winkel het goede voorbeeld moeten geven.”

Anke Griffioen, Caland/Schoen (Amsterdam en Rotterdam)

“Het maatregelenpakket om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan bestaat grofweg uit vijf pijlers: anderhalve meter afstand houden, regelmatig je handen wassen, een bron- en contactonderzoek na besmetting, thuiswerken en thuisblijven als je klachten hebt, en een mondkapje dragen in openbare ruimtes. Het is niet precies duidelijk welke maatregel het meeste effect heeft, wel dat de combinatie ervan – zoals Duitsland dat doet – het effectiefst is. Ons kabinet laat zowel bij het bron- en contactonderzoek als duidelijkheid omtrent de mondkapjes grote steken vallen. Het ‘dringende advies’ om in winkels in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag gezichtsmaskers te dragen, vind ik halfslachtig. Ik zou liever zien dat dit in heel Nederland verplicht wordt. Het virus verspreidt zich immers ook buiten de grote steden. Bij landelijke maatregelen zijn zowel het effect van virusbestrijding als de solidariteit en het draagvlak groter. Mensen zijn verantwoordelijk voor hun eigen gedrag, maar duidelijkheid helpt. En als de situatie zo ernstig is als het kabinet stelt, hoort daar passend beleid bij. Nu legt de regering de verantwoordelijkheid op een plek waar die niet hoort – bij ondernemers in grote steden. Onze klanten hoeven geen mondkapje te dragen in de winkel; dat is niet immers niet verplicht. Ons winkelpersoneel draagt ze wel. Mijn strategie is om klanten, door het goede voorbeeld te geven, te verleiden hetzelfde te doen.”

Jochem Grund, Mascolori (Rotterdam)

“We houden ons aan de RIVM-regels, maar proberen de mondkapjes uit te stellen. Zeker omdat de andere regels – afstand houden en geen hand meer geven – effectiever zijn. Omdat we net buiten het centrum van Rotterdam zitten, zijn mondkapjes tijdens het experiment in augustus gelukkig nooit een verplichting geweest. We merkten de gevolgen van de maatregel toen wel. Het was en is erg stil op de Binnenweg, waar wij zitten. Normaal ontvangen we klanten vanuit het hele land, nu zijn klanten huiverig om naar Rotterdam af te reizen. Ik vind het fijn dat het een mondkapjesadvies en geen -verplichting betreft, omdat een van onze usp’s het persoonlijke contact is. Dat wordt erg bemoeilijkt met een gezichtsmasker. Ik heb overwogen om Mascolori-maskers te maken, maar heb dat uiteindelijk toch niet gedaan: om eerlijk te zijn deed het me denken aan een vrolijke doodskist. Iets ongezelligs opfleuren blijft ongezellig.”

Paul Tap, Beterlopenwinkel (Den Haag, Groenekan en Leiderdorp)

“We worstelen met het mondkapjesvoorschrift. We gebruiken ook preventieschermen bij de kassa’s en het passen en die hebben een soortgelijk effect. Een mondkapje lijkt dan dubbelop. Het scherm smoort net als de mondkapjes het geluid wat. Dat bemoeilijkt de communicatie. Klanten komen om je toch te horen dichterbij staan en dan is het effect juist averechts. Het is me ook niet helemaal duidelijk of het advies voor bijvoorbeeld Den Haag alleen bedoeld is voor de stad, of ook voor de agglomeratie. Onze winkel zit in Wateringen: valt dat binnen of buiten het advies? Dat gaan we nog navragen.”

Update van Paul Tap (1-10-2020): “Ons personeel gaat per 1 oktober mondkapjes in de winkels dragen, na het dringende advies van de regering.”

André Sprangers, Zwartjes van 1883 (Amsterdam)

“Ik had in maart al 2400 mondkapjes besteld en was bang dat het mijn slechtste aankoop ooit was. Nu ben ik blij dat ik ze heb. De medewerkers dragen ze in onze winkels (op de Utrechtsestraat en in winkelcentrum Gelderlandplein, red.) als er klanten zijn. Verder bieden we ze aan klanten aan die zelf geen mondkapje hebben en het wel op prijs stellen om ze tijdens hun bezoek te dragen. Het is bij ons géén verplichting. We hadden al automatische alcoholdispensers bij de ingang en werken met plexiglas schermen op de toonbanken en tijdens het helpen van klanten. Wat niet veranderd is; we maken nog steeds gebruik van pasbankjes en schoenlepels, want we trekken de schoen nog steeds aan bij de klant. Het centrum van Amsterdam is heel rustig, zonder toeristen en dagjesmensen. Gelukkig hebben we naast de fysieke winkels ook een webshop en doet onze vestiging op het Gelderlandplein het goed.”

Kevin van Wijk, Vico (Rotterdam)

“Wij laten maximaal vier personen tegelijk in de winkel. Zo kunnen we een afstand van minimaal anderhalve meter tussen mensen garanderen – op deze manier blijft er zelfs nog veel ruimte over. Bij binnenkomst staat er handgel klaar voor mensen. Op de deur staat duidelijk aangegeven wat ons protocol is. Mondkapjes zijn in onze winkel niet verplicht, we laten de keuze aan de klant. Dat heeft ook te maken met het maximumaantal mensen dat we binnenlaten; in principe is er ruimte genoeg om veilig te kunnen winkelen. Zolang het een advies betreft, zullen we mondkapjes niet verplichten. Maar mocht dat straks wel het geval zijn, dan zullen we ons daar uiteraard aan houden.”

Foto: Engin Akyurt via Pixabay