TOP

Schoenenretailers doen gezamenlijke oproep tot reguleren uitverkoop

Naast de mode- klinkt ook uit de schoenenbranche de roep tot een eenmalige gereguleerde uitverkoop deze zomer. Vijf bekende speciaalzaken, waaronder Van Schijndel Schoenen in Hilversum, trekken aan de bel.

Normaal zijn dit topweken voor retailers als Van Schijndel Schoenen in Hilversum. De lente begint, mensen gaan weer naar buiten, de verkoop van de voorjaarscollectie komt op gang. Nu zit mede-eigenaar Marcel Schevers op 20 procent van zijn normale omzet, terwijl de kosten gewoon doorlopen. “De coronacrisis komt voor onze handel op het slechtste moment denkbaar”, zegt hij. “Was dit in januari gebeurd, dan hadden we ook enorm gebaald met elkaar. Maar nu is de timing echt beroerd.”

De eerste weken van het voorjaar zijn de weken waarin het voor de schoenenretail moet gebeuren, stelt Schevers. “Veel retailers worstelen nu om hun liquiditeit op peil te houden. Met vroegtijdige afprijzingen als resultaat. Een aantal winkeliers geeft nu al kortingen van 20 of 25 procent op schoenen die pas net in de winkel staan. Ik begrijp het wel, want het water staat ons ook aan de lippen. Maar dit is een ‘quick fix’, die de markt op de lange termijn veel schade toebrengt.”

‘De coronacrisis komt voor onze handel op het slechtste moment denkbaar’

In navolging van Femme du Sud doet Van Schijndel Schoenen met vier collega-retailers een oproep aan de overheid om de uitverkoop tijdens de coronacrisis te reguleren. Naast Schevers gaat het om Kees van Keeken (Van Keeken Schoenen), Leon Snoeren (Snoeren Schoen- en Voetspecialist), Peter ten Hoor (Van Camp Schoenen & Fashion) en Roger van Lier (Van Lier Schoenen). “Als het gestunt met prijzen doorzet, zal het voortbestaan van een grote groep financieel gezonde ondernemers in serieus gevaar komen.”

Hoe zou die regulering er concreet uit moeten zien?

“We zouden graag zien dat er bij wet geregeld wordt: voor 1 juli van dit jaar geen prijsacties. Vroege kortingen zijn al langer een probleem in de retail. Aanvankelijk gingen we uit van het zelfregulerende vermogen van de markt. Dat retailers die te vaak en te veel afprijsden, vanzelf kopje onder zouden gaan omdat hun verdienmodel niet rendabel was. Dit proces duurt langer dan gedacht. Er is een aanzienlijk aantal winkels afgevallen afgelopen jaren en de winkels die momenteel financieel ongezond zijn, en dus geen toekomst hebben, zouden nu af gaan vallen. Alleen met steun kunnen ze straks alsnog wederom met lagere marges doormodderen en dat besmet de financieel gezonde bedrijven.”

Op welke manier?

“Een belangrijk negatief gevolg is dat consumenten gewend geraakt zijn aan de doorlopende kortingsacties. Ik moest deze week nog aan klanten uitleggen waarom wij onze schoenen nog niet hebben afgeprijsd. De realiteit is dat we onze marges keihard nodig hebben om ieder seizoen een sterke collectie en voldoende voorraad neer te kunnen zetten, goed en gekwalificeerd personeel aan te kunnen nemen en als bedrijf te kunnen innoveren. Mijn collega-retailers en ik waarderen het dat de overheid zoveel steunmiljarden beschikbaar heeft gesteld. Maar het zou ook enorm veel rust geven als de periode om onze collecties voor de volle prijs te verkopen, in ieder geval deze zomer, langer werd. Wachten met de sale is ons inziens de beste oplossing om weer een gezondere marktsituatie te krijgen voor iedereen: de fabrikant, winkelier en servicegerichte consument. Alleen missen we de juiste contacten om dit landelijk op de agenda te zetten.”

Inretail meldt in de ledenupdate van 19 maart op dit vlak geen positie te kunnen innemen, en dus ook geen lobby te voeren. De meningen van hun leden zouden te ver uiteenlopen en bovendien verbiedt de Autoriteit Consument en Markt (ACM) dergelijke prijsafspraken, zo staat te lezen. Is dit iets wat de schoenenbranche zelf zou kunnen oplossen?

“Daar twijfel ik aan. Ik heb een week of twee geleden contact gehad met een collega-winkelier die al twintig procent korting op de gehele collectie gaf en uitgelegd waarom ik dat onverstandig vond. Die ondernemer heeft dat positief opgepakt en de kortingen deels laten vervallen. Maar dat zijn druppels op een gloeiende plaat. Ik heb niet de illusie dat we dit als branche kunnen oplossen. Daarvoor moeten er echt richtlijnen vanuit de overheid komen.”

‘Wachten met de sale is ons inziens de beste oplossing om een gezondere marktsituatie te krijgen voor de fabrikant, winkelier en consument’ 

Hoe ga jij als ondernemer met de coronacrisis om?

“We houden de winkel open zolang het veilig is voor onze klanten en ons (medisch) personeel (Van Schijndel heeft instore praktijkruimtes voor o.a. podotherapie en medische pedicure, red.). Momenteel draaien we op 65 procent van de contracturen. De overige 35 procent halen we later dit jaar in. De stemming in het team is gelukkig goed. We praten veel over de situatie en zijn transparant en open naar elkaar toe. Verder hebben we kritisch gekeken naar de inkoop voor winter 2020-2021. De basismerken hebben we intact gelaten, in de kleinere merken daaromheen hebben we helaas moeten snijden. We hebben gelukkig een gezond bedrijf en kunnen best wat opvangen. Maar de omvang van deze crisis is zo groot, dat ook ik moet kijken waar ik extra geld vandaan kan halen om alle lasten te dekken. Ik hoop dat deze crisis de sector op den duur in staat stelt op een betere manier met elkaar samen te werken. Dan komt er misschien toch iets goeds uit voort.”

Verder lezen? Kijk hier voor ons dossier ‘Coronavirus en de retail’

Foto: van Schijndel Schoenen