TOP

Schoenenmerk Lola Pagola lanceert digitaal archief

Midden jaren tachtig, toen er nog nauwelijks designer schoenenmerken waren, presenteerden twee Nederlandse ontwerpers Marijke Bruggink en Marlie Witteveen een collectie vrouwenschoenen die niemand nog eerder gezien had.

Witteveen en Bruggink studeerden samen 3D-design aan de kunstacademie in Arnhem. Daar moesten ze een schoen ontwerpen. Voor het technische gedeelte volgden ze een dag per week een beroepsopleiding voor schoenmakers in Den Bosch. Vijftien jaar lang creëerde het ontwerpersduo onder de merknaam Lola Pagola een aantal onvergetelijke ontwerpen: handgemaakte schoenen die fris, trendy, sexy en grappig waren. 

Internationaal succes
Hoewel de schoenen van Lola Pagola een internationaal succes waren en onder meer in New York verkocht werden, besloten Marijke Bruggink en Marlie Witteveen in 1998 om met Lola Pagola te stoppen. Maar, zoals ze in 2009 in een interview in de Volkskrant zeiden, misschien zijn ze te vroeg gestopt, want later werden accessoires heel belangrijk.

Clarks
Toen de productie voor hun eigen merk eindigde, stopte het ontwerpersduo ook met de freelance opdrachten voor merken als Hugo Boss en Reebok. Marijke Bruggink ging als ontwerpster voor het Britse schoenenmerk Clarks werken. Marlie Witteveen werd trend- en designconsultant voor bedrijven als Ahold en Hema. 

Expositie
Op vrijdag 1 juli 2011 gaat het digitaal archief van Lola Pagola online. Van 1 t/m 17 juli zal er tijdens Salon/2 in Amsterdam een kleine tentoonstelling van Lola Pagola-schoenen in de Schaapjeskamer in Museum Van Loon te zien zijn. Ook heeft het ontwerpersduo vijf getalenteerde schoenenontwerpers, die ze bewonderen vanwege hun originaliteit en esthetiek, persoonlijk uitgenodigd om tijdens deze expositie hun creaties te tonen.