TOP

Schoenenketens Macintosh Retail Group voelen recessie

De omzet van de schoenenketens van de Macintosh Retail Group daalde met 15,7 miljoen euro in de eerste helft van dit jaar. Non-food retailer Macintosh maakt lastige tijden door. Consumenten gaven minder uit in de winkels van het bedrijf. Dat bleek donderdag uit de publicatie van de halfjaarcijfers van het moederbedrijf van onder andere de Hoogenbosch Retail Group.

Bij de Hoogenbosch Retail Group – met de formules Dolcis, Invito, Manfield, Pro sport  – en in de Brantano-winkels in het Verenigd Koninkrijk gaven consumenten minder geld uit dan in dezelfde periode van 2008. Bij Brantano in België en Luxemburg en bij Scapino bleven de verkopen op peil. De omzet van de in totaal circa 738 schoenwinkels van het concern daalde met 5,4 procent tot 273,0 miljoen euro en de winst liep met 1 miljoen euro terug naar 3 miljoen euro*, zo blijkt uit de halfjaarcijfers, die eind augustus zijn gepresenteerd.

Met name de schoenenketens van de Hoogenbosch Retail Group hebben last van de recessie. “Hier is de actiedruk het hoogst”, zo meldde Frank De Moor, CEO van moederbedrijf de Macintosh Retail Group. “Het lagere bedrijfsresultaat van Dolcis, Invito, Manfield en Pro Sport, als gevolg hiervan, deed de hogere resultaten van Scapino en Brantano, vooral door kostenbesparingen behaald, meer dan volledig teniet.” Ook loonstijgingen (door CAO en wettelijke indexering) hadden een negatieve invloed op de winstcijfers.

Sinds de tweede helft van 2007 wordt Macintosh geraakt door een daling van de consumentenbestedingen. Volgens De Moor is het herstel van de economie te onzeker om uitspraken te doen over de rest van het jaar. “Al zijn er enkele positieve macro-economische signalen zichtbaar, we zien dat niet terug in de ontwikkeling van de omzet in de afgelopen twee maanden.” De Group als zodanig behaalde een omzet van 536,6 miljoen euro over de eerste helft van dit jaar; dit is 7,9 miljoen minder dan in dezelfde periode van 2008.

 

*In de cijfers van de schoenwinkels is ook die van Nea International begrepen; Macintosh groepeert deze onder de sector Fashion en splitst ze niet verder uit.