TOP

Schoenenbranche maakt herstart tijdens Micam #92: ‘Wederopstanding na donkere Covid-periode’

Micam is terug. Na een seizoen van fysieke afwezigheid maakte de beurs van 19 tot en met 21 september 2021 een herstart in de Fiera Milano. Al is de invloed van Covid-19 nog steeds voelbaar; het aantal exposanten en bezoekers is bij lange na nog niet op het niveau van voor corona. Logisch en niet erg, zeggen de aanwezigen. “Het belangrijkste is nu dat we elkaar weer persoonlijk kunnen spreken.”

Foto’s: Micam

Restart together, dat is het motto van de 92e editie van Micam. De beurs vond van zondag 19 tot en met dinsdag 21 september plaats in de Fiera Milano. Een jaar nadat de laatste fysieke editie werd georganiseerd (in september 2020, red.) en iets meer dan anderhalf jaar nadat het coronavirus voet op Europese bodem zette, via twee Chinese toeristen die Rome bezochten. “Deze editie markeert onze wederopstanding”, laat Micam-voorzitter Siro Badon in een verklaring weten. “Met een hoofdrol voor de exposanten die in het evenement geloofden. Het is van onschatbare waarde om hun enthousiasme te zien, nu ze deze moeilijke situatie eindelijk achter zich beginnen te laten.”

Symbolische betekenis

Een sprong terug in de tijd, naar de laatste keer dat wij Micam bezochten. Dat was in februari 2020 en op dat moment leek er nog niet zoveel aan de hand. Goed, je temperatuur werd opgemeten op het vliegveld en op alle stands was ineens desinfecteergel beschikbaar. Maar er werden nog volop wangen gekust en handen geschud en een mondkapje dragen? Liever niet zeg, zo kon je toch geen zaken doen? Een paar dagen barstte de crisis zowel in Italië als Nederland in alle hevigheid los. In Lombardije (waarvan Milaan de hoofdstad is, red.) werd op 21 februari een cluster van besmettingen geconstateerd. Daarna liep het aantal coronagevallen snel op, tot de Noord-Italiaanse regio Hubei in China half maart inhaalde als zwaarst getroffen gebied. In Nederland werd de eerste coronapatiënt op 27 februari geregistreerd: een modeondernemer die het virus opliep tijdens een zakenreis naar Milaan. Daar bezocht hij de leer- en materialenbeurs Lineapelle, die aansluitend op Micam plaatsvindt. Voor Nederlanders, of in elk geval voor uw verslaggever, heeft #restarttogether daarom ook een symbolische betekenis. De vakbeurzen in Milaan waren immers de plek waar het voor ons land (officieel, want het virus was waarschijnlijk al lang en breed onder ons) allemaal begon.

(Tekst gaat verder onder foto’s)

Kleiner en soberder

Met de 92e editie pakt Micam de draad na een seizoen van afwezigheid weer op, met het gecombineerde concept dat vorig jaar september geïntroduceerd werd. Tassenbeurs Mipel vond al gelijktijdig met Micam plaats, daarnaast kunnen bezoekers ook The One Milano (prêt-à-porter vrouwenmode) meepakken. Desondanks is de beurs een stuk kleiner van opzet dan de laatste editie voor corona (september 2019, red.). Toen trok Micam met 1300 deelnemende exposanten ruim 44 duizend bezoekers. Nu namen er in totaal 735 bedrijven deel en werd de beurs door iets meer dan 22 duizend mensen bezocht, maakt vertegenwoordiger Assocalzaturifici bekend in een persbericht. Micam en Mipel tellen samen vijf hallen, waar dat er twee jaar geleden acht waren. Diverse vooraanstaande merken ontbreken, waaronder Fratelli Rossetti, Magnanni, Officine Creative en Santoni. Zij hebben eigen showrooms in Milaan en een deel van deze merken koos er om die reden al voor de crisis voor om niet meer aan Micam deel te nemen. De beurs is niet alleen kleiner, maar ook soberder. Geen modefeestjes op het Fashion Square, geen sportperformances in The Players District en vooral in hal 1 staan de stands wel erg ver uit elkaar. De (trend)presentaties onder de vlag van Micam X gaan wel door, net als de modeshow en uitreiking van de Mittelmoda Fashion Award op maandag. Maar de catwalk oogt een stuk minder indrukwekkend dan tijdens eerdere edities.

(Tekst gaat verder onder kader)

Opkomend schoenentalent Micam licht voor de vierde keer op rij twaalf opkomende schoenenontwerpers uit in de Emerging Designers-area. Zij hebben dit keer een prominente plaats in hal 1 gekregen, naast de Micam X-zone waar de lezingen en modeshows plaatsvinden. Van Syrië tot Sri Lanka, de designers komen van over de hele wereld en hun vernieuwende ontwerpen maken deze twaalf stands de uitgelezen plek om inspiratie op te doen. Deze editie heeft een Hollands tintje; onder de deelnemers bevinden zich de Nederlandse ontwerper Anousjka Röben en Naomi Hille van Skua Studio, dat opvalt door de futuristische uitstraling en bijzonder gevormde (platform)hakken. Ze showen hun Chayka Collection, geïnspireerd op Valentina Teresjkova – de eerste vrouw die naar de ruimte ging (haar codenaam was Chayka, het Russische woord voor ‘meeuw’, red.). “Ze noemen ons de Spice Girls van de Emerging Designers”, lacht Röben. “Micam biedt een platform om Skua Studio aan de branche te presenteren en het is ontzettend interessant om te zien hoe inkopers op de collectie reageren. Al schrikken ze wel van de prijzen; die beginnen bij 700 euro. We maken alle schoenen namelijk zelf in onze studio in Utrecht. We willen nu kijken of we het prijsniveau wat toegankelijker kunnen maken, bijvoorbeeld door een deel van de productie uit te besteden. Dan is deze beurs meteen de ideale plek om connecties te leggen.”

Boven verwachting

De vraag is of dat allemaal erg is. Nee, zeggen de exposanten die we spreken. Met oog op de huidige situatie vinden ze de beurs juist ‘boven verwachting’. De crisis is immers nog niet voorbij; een aantal Aziatische landen ging afgelopen zomer opnieuw in lockdown en komt daar nu voorzichtig weer uit. Verder hanteren de Verenigde Staten nog steeds strenge in- en uitreisregels, waardoor deze editie vooral een Europese aangelegenheid is. “En die inkopers zijn in groten getale gekomen”, ziet Manuela Rodrigues, salesmanager bij de Carité Shoemaking Group uit Portugal. Het bedrijf staat er met de eigen merken JRsneakers en het duurzame Ten Toes. “Daar ben ik blij om, maar het verbaast me ook. Noord-Italië is vorig jaar zó hard getroffen; ik had verwacht dat mensen banger zouden zijn om hier te komen. Maar het voelt bijna als vanouds.” Is ze zelf dan niet bang? “Nee, ik voel me hier veilig. Niemand komt het terrein op zonder Green Pass en iedereen draagt binnen een mondkapje.” Ook Walter Fierli van het Italiaanse Maestro Shoes (Pascucci) is blij dat Micam weer georganiseerd kan worden. “We zijn al drieëntwintig jaar op rij aanwezig; we hebben nog nooit een editie gemist”, vertelt hij. “90 procent van onze omzet komt van de export. Als we niet op Micam staan, doen we minder zaken, zo simpel is het. Natuurlijk zijn er ook andere manieren om klanten te bereiken – dat heeft de crisis ons wel geleerd. Maar er gaat toch niets boven de snelheid en het persoonlijke van direct contact op een beurs.”

Voetballen in de hallen

Micam duurt dit keer geen vier maar drie dagen, van zondag tot dinsdag. Ook dat vinden de deelnemers positief. Fierli: “Wat mij betreft houdt de organisatie dat erin. Op de laatste dag is het hier altijd zó rustig.” Dat beaamt Luca Redeker, de productmanager van Tamaris en het recent gelanceerde luxere sublabel Newd. Beide merken zijn onderdeel van de Duitse schoenengigant Wortmann, die Micam vanwege het meer internationale karakter verkiest boven zijn Duitse evenknie Gallery Shoes & Fashion. “Op woensdag kun je bij wijze van spreken een potje voetbal spelen in de hallen.” Net als Siro Badon omschrijft Redeker de terugkeer van Micam als een ‘wederopstanding’. “The renaissance after the dark age of Covid. Natuurlijk zijn we er nog niet, maar het belangrijkste is nu dat we elkaar weer persoonlijk kunnen spreken. Het is zo fijn en leerzaam om weer live te kunnen zien hoe inkopers op de collectie reageren. Welke schoenen ze oppakken en welke ze laten staan. Het voelt weer normaal, als het nieuwe normaal dan. Iedereen is positief.”

De volgende editie van Micam vindt plaats van zondag 20 tot en met woensdag 23 februari 2022.