TOP

Schoenenbranche maakt goede start in 2017

Uit cijfers van de MKB Shoescan blijkt dat 2017 zowel online als offline goed begint voor de schoenenbranche.

Het eerste kwartaal van 2017 laat een positief beeld zien ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit de Inretail MKB Shoescan. Online werd er met 30,3 procent geplus en offline met 3,5 procent. “Kwartaal één in de schoenenbranche is er één om trots op te zijn: een plus van meer dan 10%”, concludeert Dave Quadvlieg, branchespecialist Schoenen bij Inretail. “Het verschil tussen off- en online wordt steeds opvallender. Hoe snel verandert het aankoopgedrag van de klant op gebied van schoenen? De percentages geven de snelheid van verandering weer. Nog drie kwartalen in 2017 om (dagelijks) bij te sturen en te verbeteren.”

Per productgroep

Vooral de damesschoenen maakte een inhaalslag, hier steeg de omzet met 15,4 procent. Ook al liet februari mindere cijfers zien, toch waren januari en maart positief genoeg om ook de heren- en kinderschoenen met zwarte cijfers af te sluiten (respectievelijk 4,8% en 8,2%). Voor alle productgroepen trok vooral maart de cijfers een stuk omhoog. InRetail denkt dat het goede weer die maand hierbij een rol speelt. Ook het gestegen consumentenvertrouwen (naar 16) zal van invloed zijn. Dit is de hoogste waarde gemeten sinds juli 2007.

Lees ook: Inretail MKB Shoescan: transparantie en samenwerken [interview]