TOP

‘Schoendetaillist vreest webshops’

Als gevolg van de sterke toename van de online verkoop van schoenen moet de schoendetaillist duidelijke keuzes te maken op het gebied van assortiment en doelgroep, waarbij vakkennis en service een belangrijke rol spelen. Dit blijkt uit onderzoek van Van Es Marketing Services.

Het onderzoek werd gehouden onder 200 schoendetaillisten in Nederland.

De onderzoeksresultaten zijn gepubliceerd in het Marketingrapport Schoenenzaken 2011.

Uit het onderzoek komen de volgende brancheontwikkelingen sterk naar voren:

  • Toename online verkopen van zowel schoenenzaken als andere aanbieders 
  • Toenemende specialisatie en onderscheidend vermogen van schoenenzaken qua assortiment en doelgroep 
  • Persoonlijk contact, vakkennis, service- en klantgerichtheid worden belangrijker voor de detailhandel als onderscheidend vermogen t.o.v. internet e.d. 
  • Meer aandacht voor kostenbeheersing, handelsmarge en inkoop 
  • Inkoop- en verkoopprijzen worden belangrijker, toename prijsconcurrentie 
  • Opkomst van social media activiteiten ten behoeve van merken en winkelbezoek

Niches
Mede als gevolg van de toenemende concurrentie van online aanbieders en branchevervaging staan prijzen en marge onder druk. De schoenenzaken zullen zich sterker gaan profileren op het gebied van vakkennis, persoonlijk contact, service en klantgerichtheid. Hierbij zal een schoenenzaak zich in toenemende mate focussen op een bepaalde doelgroep en/of productgroep. Men zal zich vaker richten op specifieke niches in de markt.

Producttrend
De belangrijkste producttrend is vooralsnog een toename in de verkoop van enkellaarsjes voor dames. Tevens verwacht men voor najaar/winter 2011/2012 een groeiende vraag naar schoenen waarin bont en/of vacht is verwerkt. Op het gebied van herenschoenen verwacht men een toename van de verkoop van sneakers.

Internet als verkoopkanaal
Naast de spontaan genoemde trends en ontwikkelingen is er actief gevraagd hoe de vraag naar – of aandacht voor – de volgende thema’s en producten zich het komende jaar zal gaan ontwikkelen. Het komende jaar verwachten de ondernemers een flinke toename van de concurrentie van internet als verkoopkanaal.

Prijs
Daarnaast focust de consument zich sterker op de prijs, waardoor het goedkopere segment de beste marktkansen biedt. De ondervraagde schoendetaillisten verwachten geen grote toename in de concurrentie van sportzaken en kledingzaken die ook schoenen verkopen.

Aan het onderzoek hebben 200 ondernemers van schoenenzaken deelgenomen (die 357 schoenenzaken vertegenwoordigen). Het onderzoek is middels een combinatie van telefonische en online enquêtes uitgevoerd in april 2011. Onderzoeksbureau Van Es Marketing is gespecialiseerd in brancheonderzoeken op het gebied van inkoopgedrag en marktontwikkelingen.