TOP

Schoendetaillist verbolgen over kortingsacties Clarks *

Schoendetaillist Erik Douwerse van Koreman Schoenen in Oosterhout is verontwaardigd over de kortingsacties in de webshop van Clarks. In een reactie meldt Clarks dat het aantal acties zo veel mogelijk beperkt wordt.

Erik Douwerse, eigenaar van Koreman Schoenen in Oosterhout: “In de webshop van Clarks werden actuele modellen met 50 procent korting van de winkelverkoopprijs aan de consument aangeboden.“

Volgens Douwerse hebben consumenten die geabonneerd zijn op de nieuwsbrief half mei een mailing van Clarks ontvangen waarin de kortingsactie werd aangekondigd. Ook stond er een link op de website van Clarks en kwamen consumenten via zoekmachines direct bij de kortingsactie terecht.  

45 jaar

“Koreman Schoenen verkoopt al 45 jaar schoenen van Clarks. Het is een kwart van onze collectie, 80 procent heren en 20 procent dames. En we hebben 550 paar op voorraad,” aldus de schoendetaillist.

Douwerse heeft Clarks om opheldering gevraagd. “Helaas ben ik daar niet zo veel mee opgeschoten. Mijn vertegenwoordiger zegt, dat deze kortingsactie direct vanuit Engeland wordt geregeld en de Nederlandse salesafdeling er niets mee te maken heeft. Maar Nederlandse winkeliers hebben er wel last van.”

Volgens de schoendetaillist is een collega vanwege deze actie per direct met Clarks gestopt. Maar voor Douwerse is dat geen optie, omdat Clarks goed is voor 2/3 van zijn omzet.

Reactie Clarks

Graham Ash, Europe Region Director van Clarks, reageert in een schriftelijke verklaring: “Clarks zal zich inzetten om de voortdurende promotionele- en kortingsacties in Europa (met uitzondering van het Verenigd Koninkrijk) te stoppen in de distributiekanalen die we kunnen controleren. Onze ambitie voor 2015 is om het grootste deel van het verkoopseizoen onze schoenen zonder kortingen te verkopen in onze eigen winkels, onze franchise winkels  en via onze eigen websites.”

“Om deze ambitie te bereiken, is het nodig om langzaam verkopende voorraden op te ruimen. Daarom gebruiken we uitverkoop-periodes met als doel om snel en efficiënt onze voorraden op te ruimen. Hiermee zit Clarks op dezelfde lijn als de meerderheid van internationale merken en retailers,” aldus Ash.

Uitverkoopperioden

De Europe Region Director van Clarks meldt dat het Britse schoenenmerk  jaarlijks twee mid-season sales (gedurende twee weken in mei en oktober) en twee normale uitverkoopperioden (van maximaal zes weken in juli/augustus en in december/januari) heeft. Gedurende deze periodes zal Clarks rode sale POS-materialen in de winkels en sale-banners op de website gebruiken. Die daarna zullen worden verwijderd.

Ash zegt dat de afgeprijsde artikelen niet meer de originele prijs krijgen. Maar de kortingen zullen niet worden gemarkeerd en waar mogelijk zal de voorraad worden verwijderd tot de volgende uitverkoopperiode. 

Beperken

Hij vervolgt: “Gedurende het jaar hebben we campagnes met zowel de modebladen Vogue als Glamour gepland om hogere bezoekersaantallen te genereren. Maar ons doel is om de duur van de aanbiedingen tot een absoluut minimum te beperken.”

Volgens Ash  zijn de websites van Clarks afhankelijk van het bezoekersverkeer via de sites van derden en die zal het merk blijven gebruiken. Maar Clarks zal het aantal kortingsbonnen beperken en consumenten op een andere manier proberen te prikkelen, bijvoorbeeld met gratis bezorging.

Hij vervolgt: “Net als de meeste retailers over de hele wereld zullen wij deelnemen aan Black Friday/ Cyber Monday. Maar ook dan beperken we deze activiteit tot een minimum en een zeer specifieke termijn.”

Strategie

“Ik kan alleen maar onze strategie benadrukken: dat is er niet één van voortdurende kortingen, maar één van de verkoop aan de aanbevolen verkoopprijs zonder korting in het voordeel van zowel Clarks en haar klanten. We zijn inmiddels bezig met de uitvoering van deze strategie en hebben reeds de hoeveelheid acties verminderd ten opzichte van 2014,” aldus de Europe Region Director van Clarks.