TOP

Schoendetaillist in Vianen ontstemd over outlet Adanti *

Rutger Leeuwis is eigenaar van Panterhuis. Hij is op z’n zacht gezegd niet blij met het feit dat Gruppo Adanti een outlet heeft geopend vlakbij zijn schoenenwinkel in Vianen. “Dit maakt de markt voor schoendetaillisten kapot.”

Schoenenleverancier Gruppo Adanti heeft begin mei in de Lombardstraat in Vianen vier dagen lang een pop-up outlet geopend. Hier worden schoenen van alle merken van Adanti verkocht: Elvio Zanon, Evaluna, Giorgio  en Walk in the Park. Daarnaast staan er restanten van Koppen Schoenmode, de schoendetaillist die eind 2014 na 92 jaar de laatste winkel sloot.

Onfatsoenlijk

Rutger Leeuwis, eigenaar van Panterhuis: “Gelukkig verkoop ik de merken van Adanti niet meer in mijn winkels. Maar ik vind het onfatsoenlijk dat Adanti zijn handel dumpt in een klein plaatsje als Vianen.”

De outlet van Adanti was tijdelijk gevestigd in een zijstraat van de Voorstraat, waar Panterhuis een winkel heeft. Vianen heeft 16.000 inwoners en drie schoenenwinkels, waarvan er één pal naast het Panterhuis is gevestigd.

Moeilijke tijd

“Via via hoorde ik over de outlet. Het is zogenaamd alleen op uitnodiging, maar iedereen mag naar binnen ook zonder uitnodigingskaart. Ik vind het niet chique dat Marcel Koppen (de eigenaar van Adanti, red.) zoiets doet, want hiermee maakt hij de markt kapot en het is al een moeilijke tijd voor schoendetaillisten. Nu is deze outlet bij ons en de volgende keer is het ergens anders”, zegt Rutger.

Volgens Rutger moeten leveranciers en winkeliers meer samenwerken door gezamenlijk een oplossing te vinden voor overgebleven handel. “Hij had bijvoorbeeld uitverkooppakketten voor retailers kunnen maken of samenwerking kunnen zoeken met een lokale winkelier. Dan creëer je een win-winsituatie voor beide partijen. Nu is de firma Adanti zeer eenzijdig bezig. Dat draagt absoluut niet bij aan het voortbestaan van de schoendetailhandel,” aldus de eigenaar van het Panterhuis .

B-locatie

Marcel Koppen, de eigenaar van Adanti, reageert vanuit het buitenland: “Zoals bekend heeft mijn broer zijn winkels onder de naam Koppen Schoenmode gesloten. Vanzelfsprekend is er na het sluiten van de winkel nog de nodige voorraad over gebleven. Ook binnen onze organisatie was er sprake van de aanwezigheid van samples. Daarom hebben wij besloten om in samenwerking met Koppen Schoenmode voor enkele dagen een outlet-winkel te openen. We zijn op zoek gegaan naar een detailhandelslocatie waar geen van onze klant in de directe omgeving gevestigd zijn. Uiteindelijk hebben we bewust gekozen voor een B-locatie in de gemeente Vianen, waar wij zonder enige vorm van adverteren klanten enkel op uitnodiging op de hoogte hebben gebracht van deze sale.”

Marktsituatie

Verder meldt de leverancier, dat Adanti het seizoen liever zonder dergelijke sales zou afsluiten. Maar helaas dwingt de marktsituatie ons hiertoe. Onze reguliere klanten zijn niet geïnteresseerd in sample-collecties en restanten. Als we deze paren aan een willekeurige opkoper verkopen, weten we niet precies waar ze terecht komen. Dan worden ze misschien in een schoen-outlet verkocht, naast een klant die wel onze merken voert. Ook het feit dat er inkoopverenigingen zijn die hun leden na het schrijven van orders ‘on hold’ zetten, waardoor de facturen niet meer gedekt zijn, helpt hier niet bij. Daardoor wordt de fabrikant/ leverancier immers opgezadeld met schoenen die eerder wel in productie zijn genomen, omdat ze op het moment van schrijven wel volwaardig lid waren.”

Tenslotte wil Koppen nog toevoegen dat de verkoop in Vianen heeft plaatsgevonden onder de naam van Koppen Schoenmode. “Onder die naam zijn we naar buiten getreden”, aldus de leverancier.