TOP

Samsonite Footwear gaat internationaal expanderen

Het Amerikaanse Samsonite, vooral bekend van de koffers, heeft plannen om de schoenenlijn internationaal flink te gaan uitbreiden. Reden voor het bedrijf om een speciale footwear divisie in het leven te roepen met Velimir Soskic als directeur.

Zijn target is om tussen nu en 2012 voor tweeduizend verkooppunten te zorgen in de VS en Europa. Soskic is afkomstig van het Italiaanse schoenen- en kledingmerk Geox, waar hij de afgelopen vier jaar verantwoordelijk was voor de expansie in de VS. Samsonite lanceerde de schoenenlijn al zo’n 10 jaar geleden in Italië, waar nu 400 verkooppunten zijn. Na enkele voorzichtige pogingen in onder meer de Benelux, die niet echt vruchten afwierpen, acht het bedrijf nu de tijd rijp voor verdere internationale groei. Samsonite Footwear wil zich op de wereldmarkt positioneren tussen merken als Geox, Stonefly en Mephisto.  

De bedoeling is om binnen zes jaar een omzet van 100 miljoen euro te halen, circa 7 procent van de huidige jaaromzet van 1,3 miljard euro van Samsonite als bedrijf. Zestig procent van die omzet komt voor rekening van de eigen bagagelijn van Samsomite, twintig procent komt voort uit de merken American Traveller en Lambertson Truex, de rest uit licenties van onder meer Lacoste en Timberland. In de toekomst wil Samsonite-ceo Marcello Bottoli meer merklijnen van Samsonite in de markt zetten. Hij denkt aan brillen, horloges en kinderschoenen. De ex-topman van Louis Vuitton heeft sinds hij in 2004 aantrad van Samsonite steeds meer een luxemerk gemaakt.

Voorbeeld is de lancering van de exclusieve Black Label Couture collectie in samenwerking met modeontwerper Alexander McQueen. Binnenkort komt onder dit label ook een collectie reistassen van het Nederlandse modeduo Viktor en Rolf op de markt.