TOP

Samenwerking centraal tijdens jaarvergadering ANWR-Garant Nederland

Samenwerking was het centrale thema tijdens de jaarvergadering van ANWR-Garant Nederland op 15 april 2013 in het koetshuis van Kasteel de Haar in Haarzuilens.

Er waren zo’n 120 ondernemers uit de schoenen- en sportdivisies aanwezig. ANWR-Garant Nederland heeft in 2012 afscheid genomen 41 leden en in het eerste kwartaal van dit jaar kwamen er nog zeven bij.  In 2013 kwamen er weer met twintig nieuwe leden bij. Per 31 maart 2013 waren er in totaal 586 ondernemers lid van ANWR-Garant Nederland. Daarvan zijn 178 leden met 212 vestigingen aangesloten bij de sportdivisie (Fair Play en Sport2000).

Nederland doet het minder goed
Voorzitter Gerard Hafkamp: “Helaas hebben we de afgelopen tijd te veel leden los moeten laten, omdat we ook onze eigen financiële positie als vereniging moeten garanderen.” Matthias Grevener, directie-lid van de ANWR Group, kwam met concerncijfers waaruit bleek, dat Nederland het minder goed doet dan de omringende landen: was in 2010 de omzet van de centrale betalingen 297 miljoen euro, in 2011 steeg die naar 304 miljoen euro, maar daalde afgelopen jaar naar 248 miljoen euro. “Alle landen hebben in 2012 een gelijke of vaak hogere omzet in de centrale betalingen gehaald dan in 2010, behalve Nederland en Oost-Europa.”

Omzet en winst van het totale ANWR-concern liggen onder het niveau van 2010, maar zijn ongeveer gelijk aan die van 2011. Grevener benadrukte dat de ANWR Group zeer gezond is.  Garant AG is per 31 december 2012 van de beurs gehaald en dat is een flinke kostenbesparing voor de ANWR Group, zo meldde lid van de Raad van Toezicht, Tom van Geemen. De Raad van Toezicht is versterkt met dr. Kai Sauermann, vanwege zijn kennis van accountancy en belastingen.

Leveranciers
“De tijden van alleen maar hogere marges vragen is voorbij. We kunnen het alleen winnen door samen met onze leveranciers nieuwe afspraken te maken en de verantwoordelijkheid meer naar hen te verschuiven. We moeten samen komen tot een verbeterd eindresultaat”, zei algemeen directeur van ANWR-Garant Nederland, Dennis Beute.

Volgens Beute heeft de inkoopcombinatie in haar oude vorm op de lange termijn geen bestaansrecht meer. Daarom moet ANWR-Garant Nederland een moderne retail service organisatie worden met horizontale,verticale en platform-samenwerking. “Juist in een lage groeimarkt zie je versnelling van trends, daar moeten we gebruik van maken. Als we het nu niet samen doen, nemen de grootwinkelbedrijven en het online kanaal het straks grotendeels over. Kijk maar naar de sectoren boeken, reizen en muziek. En kijk ook naar ontwikkelingen, waarbij leveranciers zelf gaan webshoppen”, aldus Beute.

Rob van Wonderen, die de ‘strategische cirkel’ vertegenwoordigt, kwam met heldere adviezen om met je top-tien leveranciers duidelijke afspraken te maken over hoe je de omzet van hun merk in jouw winkel samen kunt verhogen.

Marketing concepten
“Met de huidige methodiek van centrale betalingen en de gezamenlijke inkoop kunnen ondernemers 2 à 3 procent extra rendement behalen. Maar moet het daarbij blijven en moet dat alleen in de vrijwillige vorm blijven bestaan?” vroeg Beute zich af. Volgens hem zijn er meer mogelijkheden en moet je je als ondernemer pur sang kunnen richten op je winkel, je verkoop en je personeel. “Daarom zie je dat horizontale samenwerkingsvormen als franchise- en marketingconcepten in Nederland steeds belangrijker worden. Een concept dient ervoor om de ondernemer voor een deel te ontzorgen. Vooral op marketing, kerncollectie en bijvoorbeeld internet. Het vraagt echter om een bepaalde vorm van verplichting. Je doet mee aan het totaalconcept of niet. Geen half werk meer, anders komen we niet vooruit. De lat zal hoger moeten binnen onze marketing concepten.”

Slagkracht tonen
Ook inkoop-directeur Dette van Heeswijk onderstreepte de kansen van nauwe samenwerking. “Voor velen is 2012 een moeilijk jaar geweest met een omzetdaling van een kleine 6 procent. Willen we slagkracht tonen, tegengas geven, dan is het aangaan van verticale samenwerkingsvormen het enige wat we kunnen doen. Het totale productie-, inkoop- en verkoopproces moet wijzigen. Met de snel veranderende markt en idem koopgedrag en verwachtingen van de consument, kunnen we niet met twee collecties per jaar blijven werken. Als we meerdere impulsen in de markt zetten, geeft dat gelijk minder noodzaak om terug te grijpen naar het prijsargument.”

Private labelcollectie
Van Heeswijk: “Ondernemers kunnen zodanig samenwerken met een leverancier, dat die ervoor zorgt dat je het juiste artikel op het juiste moment in huis hebt en waarbij je samen naar een eindresultaat van bijvoorbeeld 45 procent bruto rendement toewerkt. De omloopsnelheid moet omhoog en het risico naar beneden. In 2012 is er gemiddeld 10 procent van het inkoopbudget van onze leden besteed via de diverse inkoopprogramma’s. In de toekomst willen we dat uitbreiden naar 15 procent. De private labelcollectie, waar leden zich mee kunnen onderscheiden, zal een belangrijk deel uitmaken van deze groei.”

Automatisering
Dennis Beute focust bij samenwerking binnen de supply chain op clustervorming van merk of productgroep. “Voor de sportsector wordt dat deze zomer al geautomatiseerd, voor de schoenenbranche komt er eerst een papieren start, al snel gevolgd door de voorraad- systemen, dus het automatisch aanvullen van de winkelvoorraad voor wat basisartikelen betreft. Samen inkopen, meerdere leveringen per seizoen, marketing acties, never out of stock (noos)-producten, retourname, alles dus gericht op een hoger percentage doorverkoop en rendement. Gestuurd door de leverancier en door ons. Wij moeten de leveranciers aansporen tot nieuwe inzichten en gaan daar de komende maanden mee de weg op.”, aldus Beute.

Verkoopinformatie delen
Het delen van verkoopinformatie vindt hij essentieel. Beute: “Daarom zijn we in de sportbranche een samenwerking aangegaan met de Sportmonitor en hopen we zeer binnenkort ook zo’n prachtig benchmark systeem naar de schoenenbranche te kunnen halen, waarmee ondernemers hun business kunnen sturen.”

Platformsamenwerking
De derde vorm van samenwerking is nog relatief nieuw: platformsamenwerking om efficiëntieslagen te maken. Beute: “Je ziet het bij Amazon en Zalando die hun platformen  

die hun platformen openstellen voor de verkoop van derden. Je ziet het ook binnen vastgoed en winkelcentra.” 

“Wij starten met het opbouwen van een ‘r-etail team’. Dat moet er binnen nu en twee jaar staan. Daarvoor willen we een kleine ruimte in Nieuwegein huren, die een inlooplocatie moet worden voor de leden. We zullen eerst samen met de ondernemersgroep van Sport2000 een webshop gaan openen, waarbij we ook gebruik zullen maken van de spin-off van de website www.ditismijnteam.nl,” aldus Beute.  

Web portals voor consumenten
Daarnaast gaat ANWR-Garant Nederland twee web portals voor consumenten (www.schoenwinkels.nl en www.sportwinkels.nl) openen naar het voorbeeld van onze Duitse collega’s. Deze portals zorgen niet alleen voor online verkopen in de webshops van onze leden, maar pushen ook de gang naar de stenen winkels, door de consument erop te wijzen waar hij het merk van zijn keuze in zijn naaste omgeving kan vinden. Alle initiatieven zijn erop gericht dat ondernemers meer kunnen verkopen. Wij bieden alleen service aan”, zegt de algemeen directeur van ANWR-Garant Nederland.