TOP

Samenwerken is de oplossing voor de ondernemers achter Mistermadame.nl

De schoenenbranche is een online speler rijker met de lancering van Mistermadame.nl. Achter het platform zitten vijf bekende schoenenretailers: Snoeren uit Teteringen, Van Camp uit Lunteren, Van Keeken uit Alphen aan den Rijn, Van Lier uit Belfeld en Van Schijndel uit Hilversum, die ervan overtuigd zijn dat samenwerken de toekomst heeft.

Foto: Mistermadame

De op 7 maart gelanceerde webshop mag gloednieuw zijn, de partijen erachter draaien al jaren mee. Meer dan vijfhonderd jaar zelfs; Mistermadame is een initiatief van de zelfstandige schoenenwinkels Snoeren uit Teteringen, Van Camp uit Lunteren, Van Keeken uit Alphen aan de Rijn, Van Lier uit Belfeld en Van Schijndel uit Hilversum – vijf familiebedrijven die samen 509 jaar ervaring in de schoenen hebben. Zij bundelen hun aanbod vanaf nu in een gezamenlijke online winkel.

Vraagstukken gezamenlijk oppakken

Het verhaal van Mistermadame begint twee jaar eerder bij ondernemer Marcel Schevers, de eigenaar van Van Schijndel Schoenen in Hilversum. “Retailen wordt steeds complexer”, zegt hij. “We staan tegenover grote vraagstukken als de toenemende digitalisering en het veranderende koopgedrag. Ontwikkelingen die door corona zijn versneld. We moeten continu innoveren om die veranderingen bij te benen, maar als eenling zijn we eigenlijk te klein om dat op alle vlakken goed op te pakken.”

‘We profiteren van elkaars expertise; waarom zou je het wiel steeds zelf moeten uitvinden?’

Eén van de grootste uitdagingen is volgens Schevers de steeds kritischer wordende consument. “Vroeger kwamen klanten binnen voor de schoenen die je had, nu komen ze voor één specifiek model en niets anders. Heb je die niet, dan verlies je de koop. Ik wilde twee dingen: uit een grotere voorraad kunnen putten zonder meer financieel risico én gebruik kunnen maken van de kennis en ervaring van vakgenoten, en vice versa. Dat wilde ik in een samenwerkingsvorm gieten waarbij alle betrokkenen de voordelen genieten die je hebt als onderdeel van een groter geheel. Zonder onze eigen identiteit te verliezen; daarvoor zijn we immers geen ondernemer geworden.”

Elk een eigen specialiteit

Begin 2020 benadert Schevers vier collega’s uit zijn netwerk: Leon Snoeren (Snoeren Footfashion), Kees van Keeken (Van Keeken Schoenen), Roger van Lier (Van Lier Schoenen) en Peter Ten Hoor (Van Camp Schoenen, Fashion en Outdoor). Ondernemers waarvan hij weet dat ze zijn visie delen en familiebedrijven bovendien, die ongeveer dezelfde omzet hebben en strategisch verspreid zijn door het hele land. Daarbij zijn het retailers met elk een eigen specialiteit. De een is sterk op het gebied van automatisering, anderen hebben veel kennis op het gebied van marketing of de organisatorische structuur en financiële processen tot in de puntjes gestroomlijnd. “We profiteren van elkaars expertise”, zegt Schevers. “Want waarom zou je het wiel zelf steeds moeten uitvinden?”

Tekst gaat verder onder video

Slimmer inkopen

De vijf richten in mei 2021 een nieuwe BV op, de Sabulon Retail Group, waarin ieder een aandeel van 20 procent heeft. Sindsdien opereren de winkels achter de schermen min of meer als filiaalbedrijf. In die zin dat hun fysieke voorraden zijn samengevoegd tot één virtuele voorraad, waar ze alle vijf inzage in hebben en uit kunnen putten. Als onderdeel daarvan gaan de ondernemers anders inkopen. “Niet minder, maar slimmer”, legt Schevers uit. “We voeren bijvoorbeeld allemaal Durea, een merk dat per model meerdere wijdtematen aanbiedt. Vroeger moesten we die allemaal zelf op voorraad nemen, nu kunnen we die maten spreiden. Via inkoopapp Orderwriter kunnen we precies zien wie wat inkoopt en dat op elkaar afstemmen om overlap te voorkomen. En doordat we op die manier individueel meer budget vrijhouden, kunnen we in zijn geheel een steeds bredere collectie laten zien.” Ter illustratie: Van Schijndel heeft ongeveer 320 modellen van Durea op voorraad, maar kan er via Mistermadame 660 aanbieden. Elke winkel heeft een ‘kiosk’ waarmee rechtstreeks uit de gezamenlijke voorraad kan worden besteld. Die orders worden vervolgens in de winkel of bij de klant thuis bezorgd.

Gelijke kosten, gelijke baten

Zo pakken de ondernemers meer zaken collectief op. Hun websites draaien op hetzelfde CMS- of contentmanagementsysteem en ze werken in de fysieke winkels met één centraal ERP-systeem (dat bedrijfsprocessen binnen een organisatie automatiseert en verbindt, red.), waaraan Mistermadame.nl gekoppeld is. Alle zaken voor de gedeelde webshop worden centraal geregeld, van de administratie en klantenservice tot de productfotografie, met nieuwe systemen die gezamenlijk zijn aangeschaft. “Het voornaamste doel is kwaliteitsverbetering”, zegt Schevers. “Met zijn vijven hebben we meer slagkracht en financiële middelen om de ontwikkelingen op digitaal vlak bij te houden.”

‘We gaan anders inkopen. Niet minder, maar slimmer’

Op hoofdlijnen is afgesproken dat de omzet via Mistermadame.nl evenredig verdeeld moet zijn; de praktijk moet uitwijzen of dat ook echt zo uitpakt. “Onze collecties zijn namelijk behoorlijk verschillend”, zegt Schevers. “Bij ons ligt de focus op pasvorm, Van Camp doet ook kleding en Van Lier is groot in kinderschoenen. Al komt de kern – met merken als Durea, Gabor, Gijs, Greve, Hartjes en Xsensible – redelijk overeen. Mochten er online nou grote verschillen in opbrengst ontstaan, dan gaan we dat rechttrekken. Gelijke kosten, gelijke baten.” Uiteindelijk willen de ondernemers met de gezamenlijke webshop naar een ‘substantieel omzetniveau’. Schevers: “Maar we hoeven geen Zalando te worden. Een goede online vertegenwoordiging is belangrijk, maar onze fysieke winkels blijven op de eerste plaats staan.”

Op basis van gelijkwaardigheid

Zo gaan de familiebedrijven meer en meer als partners verder. Meer winkeliers aansluiten is geen doel op zich, zegt Schevers. “Maar als anderen geïnteresseerd zijn in deze vorm van samenwerken, staan we daar zeker voor open.” Zijn ze niet bang voor het ‘vijf kapiteins op één schip’-effect? Schevers, beslist: “Nee, omdat onze samenwerking is gebaseerd op gelijkwaardigheid. We respecteren elkaar en staan open voor elkaars ideeën. Daarbij hebben we goede afspraken gemaakt over hoe we besluiten nemen en die juridisch vastgelegd. Los daarvan blijven we natuurlijk vijf lokale spelers met ons eigen beleid. We delen enorm veel informatie, leren met en van elkaar en hopen op die manier steeds beter, efficiënter en slimmer te worden. Maar aan het individuele ondernemerschap tornen we niet – dat zou heel dom zijn. Mistermadame is een verlengstuk van onze bedrijven, geen vervanging.”

Op de foto: de ondernemers achter Mistermadame, v.l.n.r.: Marcel Schevers, Leon Snoeren, Kees van Keeken, Roger van Lier en Peter Ten Hoor.