TOP

Sacha opent flagshipstore [foto’s + interview] *

Na vier maanden gesloten te zijn geweest, heropende Sacha op 26 september haar winkel in Amsterdam als flagshipstore. Het uiterlijk van het Nederlandse familiebedrijf is volledig veranderd en geeft de nieuwe koers aan die Sacha gaat varen: “Het is jaren geleden dat Sacha zo een verandering heeft meegemaakt.”

Vier maanden geleden sloot Sacha de winkel op Leidsestaat 31 in Amsterdam om op 26 september 2015 de deuren weer te openen als flagshipstore. Een volledig nieuwe stijl heeft de schoenenketen aangenomen. “Het is jaren geleden dat Sacha zo een uiterlijke verandering heeft meegemaakt”, vertelt eigenaar Ward Termeer.

In zijn hoofd begon het plan al anderhalf jaar geleden te ontstaan: Sacha moet meer van deze tijd worden. “Maar daar gaat enorm veel tijd in zitten. Je moet eerst de juiste mensen vinden waarmee je wil  samenwerken want het is heel intensief. Dan moet je elkaar wel liggen. Ook wilde ik het plan goed uitgedacht hebben.” De vierde generatie van het familiebedrijf is een jonge perfectionist in hart en nieren: “Ik zie nu nog steeds tachtig punten die verbeterd kunnen worden die de meesten nog geen eens zouden opvallen.”

Sacha flagshipstore Amsterdam heropening (1)Sacha flagshipstore Amsterdam heropening (19)

Nieuwe koers

De schoenen van Sacha zijn niet veranderd, alleen de uitstraling van de winkel ziet er anders uit. “De toekomst van retailen is geënt op een sterke merkbeleving”, vindt Termeer. “De winkel is daarbij de storyteller van je merk, en moet een naadloze aansluiting zijn op je online winkel. Dit is het moment voor een evolutie van ons winkelconcept.” Uiteindelijk moeten alle winkels van Sacha over gaan op het nieuwe concept.

Omnichannel retailing

Dit betekent dat online een steeds grotere rol gaat spelen in de fysieke winkels van Sacha. Ontwikkelingen die vooral gericht zijn op extra service naar de klant. Zo komen er iPads voor de medewerkers om artikelen online te kunnen laten zien en hoeven klanten niet per se meer naar de kassa om te betalen door de portalbe betaalterminals. Ook de webshop zelf zal binnenkort een metamorfose ondergaan.

Sacha flagshipstore Amsterdam heropening (2)Sacha flagshipstore Amsterdam heropening (17)
Sacha flagshipstore Amsterdam heropening (18)Sacha flagshipstore Amsterdam heropening (3)

Service

“Sacha moet een luxere uitstraling krijgen,” vindt Termeer. En dat gebeurt niet alleen door het uiterlijk aan te passen, maar ook door extra service te bieden. Werknemers moeten altijd netjes gekleed in de winkel staan en op iedere verdieping moeten er genoeg werknemers zijn om de klanten te helpen. Ook is ervoor gezorgd dat alle maten binnen handbereik zijn. Bij de vrouwen is dat gedaan door luikjes in de muren te maken en daarachter alle maten neer te zetten. Bij de heren is dat gedaan door lades te maken waarin alle maten liggen.

Uitstraling

Voor de nieuwe uitstraling moet er zijn gedacht: weg met de harde kleuren zwart-geel, welkom met de rustgevende kleuren wit-blauw. Bij binnenkomst in de gerenoveerde winkel aan de Leidsestraat, beland je in een mooie, open ruimte. “Dat was ook precies wat ik wilde. Alle schoenen moeten goed te zien zijn en niet te dicht op elkaar staan,” vertelt Termeer. Wanden met schoenen worden afgewisseld met zwarte, ijzeren stellages tot middelhoogte, zodat er makkelijk overheen gekeken kan worden.

Sacha flagshipstore Amsterdam heropening (7)Sacha flagshipstore Amsterdam heropening (11)
Sacha flagshipstore Amsterdam heropening (13)Sacha flagshipstore Amsterdam heropening (6)

Nieuwe herenverdieping

Boven bij de heren is er een nog luxere uitstraling gecreëerd door de grijze, marmeren tafels met lichtbruin, houten panelen. Deze verdieping hoorde voorheen nog niet bij de winkel maar toen twee jaar geleden het telecombedrijf dat erin zat, weg ging, begonnen de dromen te ontstaan. “Ik wilde het de afgelopen jaren al bijna stiekem openbreken”, vertelt store manager Beyazit Sert. “We hebben die extra ruimte echt nodig om overzichtelijke afdelingen te maken.”

Licht

Ook is er in de winkels speciaal gedacht aan het licht. De spotjes zijn het nieuwste van het nieuwste en komen voor 98 procent overeen met het zonlicht. “Zo hoef je niet naar buiten te lopen om te zien of het nou blauw of groen is”, vertelt Termeer. “En daarnaast is het ook zo: wie zich mooi voelt, is ook sneller bereid wat te kopen.”

Toekomst

In de komende jaren moeten alle Sacha-winkels omgebouwd worden naar het nieuwe concept. Binnen wat voor tijd dat moet gebeuren, maakt Termeer niet uit: “Wij zijn geen bedrijf dat wil lenen van de bank dus wij doen het met de winsten die wij maken. Het ligt dus heel erg aan hoe snel het bedrijf groeit.”

Sacha flagshipstore Amsterdam heropening (10)Sacha flagshipstore Amsterdam heropening (8)Sacha flagshipstore Amsterdam heropening (9)