TOP

Rondvraag comfortsector: welke beurs wordt de ‘nieuwe’ GDS?

Het wegvallen van de GDS wordt binnen het comfortsegment als een gemis ervaren, bleek uit een rondvraag van Schoenvisie tijdens de laatste editie van de vakbeurs. Wat wordt voor hen het alternatief voor het nieuwe inkoopseizoen; theMicam of ‘die nieuwe beurs in Düsseldorf’?

“Ik kan me voorstellen dat de GDS niet meer lucratief was”, zegt Rob Leijten van Romika uit het Duitse Trier. Hij heeft maar liefst 88 edities van de vakbeurs bijgewoond en heeft het aantal bezoekers en exposanten over de jaren heen (’44 jaar in totaal’) drastisch zien teruglopen. “Vroeger kon je over de hoofden lopen, maar die tijd is voorbij. Tegenwoordig kun je je oriënteren via het wereldwijde web, diverse trendy beurzen en expositiecentra dicht bij huis. Ieder segment heeft bovendien een eigen sociale cirkel, waarin men elkaar treft en communiceert.”

Toch was de teleurstelling over het verdwijnen van de GDS groot, vooral in de comforthoek. Dat bleek uit een rondvraag langs de exposanten die daar tijdens de laatste editie aanwezig waren (7 t/m 9 februari 2017, red.). Voor hen was GDS dé vakbeurs waar zij hun internationale klanten uit Amerika, Canada en Azië troffen.

Zo ook voor Van Drunen Schoenfabriek (Durea/Gijs), die na jarenlange afwezigheid sinds zomer 2016 weer in Düsseldorf aanwezig was. “We waren onze positie daar weer aan het opbouwen”, zegt algemeen directeur Gerard-Jan van Blokland. “We zagen wel dat de beurs aan vernieuwing toe was, maar voor ons voldeed de opzet prima. Het was een manier om service te verlenen aan onze internationale afnemers en potentiële nieuwe klanten te ontmoeten – bestaande klanten namen weer anderen mee naar onze stand, merkten we.”

Lees ook de reportage over de laatste editie van GDS: ‘Rustig en veel onzekerheid over de toekomst.’

In een vroeg stadium

Ook voor Ganter en Hassia is het verdwijnen van de GDS een gemis. “We zaten altijd goed vol gedurende de beursdagen”, zegt vertegenwoordiger Rob Gaasbeek. “De GDS werd vooral bezocht ter oriëntatie. Voor ons was prettig om vroeg in het seizoen de eerste reacties te peilen. Op welke modellen goed gereageerd werd en op welke juist niet, bijvoorbeeld. Dan konden we daar tijdig op inspelen.”

Daar is Rianne Bos, vertegenwoordiger van Berkemann (Profisor), het mee eens. “Naast een bezoek aan Cast deden onze klanten de GDS aan om zich wat breder te oriënteren. Vanuit die groep kregen we in Düsseldorf al in een vroeg stadium feedback op de collectie en nieuwe ontwikkelingen.” Dat maakte de GDS voor veel merken een belangrijke beurs. “Succes moet niet alleen afgemeten worden aan het aantal geschreven orders”, zegt Erik voor de Poorte, de Nederlandse agent voor Hartjes. “Je moet het hele plaatje bekijken; je stand krijgt aanloop, je kunt mensen even persoonlijk spreken en voelen welk sentiment er hangt.”

theMicam

Bepaald geen comfortbeurs

Tijdens die laatste beursdagen in Messe Düsseldorf werd al druk gespeculeerd over hoe nu verder, waarbij de Micam (zondag 17 t/m 20 september 2017) en het nieuwe Gallery Shoes (zondag 27 t/m dinsdag 29 augustus 2017) vaak werden genoemd als mogelijk alternatief. Inmiddels zijn de meeste comfortmerken die voor dit artikel zijn geraadpleegd er wel uit.

Josef Seibel en Romika kiezen voor theMicam als nieuw trefpunt voor hun internationale relaties. “Deelname aan Gallery Shoes was voor ons te onzeker”, verklaart Leijten. “De GDS deed het de afgelopen jaren zoveel minder; waarom zou dat bij de vervangende beurs anders zijn? Daarbij kunnen onze Duitse klanten terecht bij de ‘regionalmessen’ en de Nederlandse bij Cast in Nieuwegein. Ik kan me voorstellen dat het wegvallen van de GDS de positie van het schoenencentrum heeft versterkt.”

Een nadeel is wel dat theMicam bepaald geen comfortbeurs is. Dat is de reden dat Hartjes van deelname afziet en Van Drunen Schoenfabriek nog twijfelt tussen Milaan en Düsseldorf. Durea en Gijs waren ook aanwezig bij de eerste editie van de nieuwe schoenbeurs in Keulen, the European Shoeshow (12-13 maart 2017). “Dat gaan we niet herhalen”, zegt Van Blokland. “Het was voor ons geen succes: er kwamen te weinig bezoekers op af, we hebben nauwelijks orders geschreven.”

Lees ook: GDS stopt ermee, gaat verder onder nieuwe naam en concept.

Nadrukkelijk aanwezig

Gallery Shoes-organisator Igedo Company heeft een achtergrond in de mode, maar op de nieuwe vakbeurs is ook comfort nadrukkelijk aanwezig. Beurslocatie Areal Böhler (foto) wordt opgedeeld in verschillende secties: Premium, Contemporary, Urban, Comfort en Kids. “Vanzelfsprekend zullen comfortmerken deel uitmaken van ons portfolio”, laat projectleider Ulrike Kähler in een persbericht weten.

Of het nieuwe concept voor internationale retailers aantrekkelijk is om te bezoeken, hangt echter grotendeels van het aanbod af. Dat weet ook Kähler: “Niet alleen de inspanningen van de organisatie, maar ook de aanwezige exposanten maken een vakbeurs tot succes.” Een aantal comfortmerken besloot het heft in eigen handen te nemen en stak de koppen bij elkaar. “We zijn met verschillende partijen– Profisor (Berkemann/Solidus), Hassia, Ganter, FinnComfort en Waldläufer – om de tafel gaan zitten en hebben besloten één blok te vormen”, zegt Voor de Poorte (Hartjes). “Zodat het voor winkeliers binnen ons segment interessanter wordt weer om naar Düsseldorf te komen.”

Alte Schmiedehalle - Areal Bhler

Totaal andere presentatie

Een ander punt van zorg is de oppervlakte van de beurslocatie – met 10.500 m² bijna vier keer zo klein als de GDS – en het maximale aantal vierkante meters dat aan een exposant toegewezen kan worden (160 m²). Sommige leveranciers zijn bang dat publiekstrekkers als Gabor en Wortmann Group (o.a. Tamaris) Gallery Shoes daardoor links laten liggen.

Onterecht, denkt Kähler. “Dankzij de industriële sfeer van de Areal Böhler kunnen zij hun producten op een totaal andere manier presenteren dan voorheen. Het gaat bij dit beeld minder over formaat en des te meer over kwaliteit.” En: “Vergelijk het met de schoenenafdelingen van ’s werelds belangrijkste warenhuizen, waar zowel key players als innovatieve en exclusieve kleinere merken naast elkaar worden gepresenteerd.”

Puzzelen

Hoewel leveranciers afwachtend tegenover het nieuwe concept in Düsseldorf staan, zijn de meesten het er wel over eens: ze willen de eerste editie van Gallery Shoes niet missen. Al wordt het voor sommigen puzzelen; de maandag en dinsdag (28 en 29 augustus) vallen samen met de inkoopdagen op Cast.

“We gaan het sowieso proberen”, zegt Gaasbeek (Hassia). “Je kunt er niet over oordelen als je er niet geweest bent. En bevalt het goed, dan blijven we lekker.” Onder de Nederlandse retailers heerst hetzelfde sentiment, menen de leveranciers. Voor de Poorte: “Ik heb het idee dat de meesten uit nieuwsgierigheid wel gaan kijken.”