TOP

Ronald Vijver over de doorstart van Laimböck: ‘Door de jaren heen raakten we onlosmakelijk verbonden met V&D’

Door het faillissement van V&D eind 2015, sloeg ook het noodlot toe voor Laimböck. Moederbedrijf Modana was niet alleen eigenaar van het handschoenenmerk, maar maakte ook veel private label-artikelen voor de warenhuisketen. Nu, twee jaar later, maakt directeur Ronald Vijver een doorstart met het label. “Steeds meer schoenenwinkels vragen naar onze producten.”

Twee jaar geleden werd Laimböck failliet verklaard, waardoor kwam dat precies?

Laimböck is een bekend Nederlands handschoenenmerk voor consumenten, maar daarnaast deed het bedrijf ook al bijna honderd jaar zaken met V&D. Door de jaren heen raak je onlosmakelijk verbonden met elkaar. We hadden een samenwerking met V&D waarbij we veel ruimte kregen om de producten neer te zetten, maar wel pas kregen betaald wanneer een item werd afgerekend door de consument. Omdat Laimböck alleen maar handschoenen maakt, zijn onze belangrijkste maanden november en december. Precies in die maanden werden we eind 2015 niet meer betaald, omdat V&D rond de Kerstperiode failliet werd verklaard. Dat veroorzaakte enorme problemen.”

“We hadden in september 2015 – dus ook nog voor de nieuwe levering – een overleg met V&D om garantie te krijgen dat het bedrijf niet zou omvallen. Ons is verteld dat daar geen sprake van was. Wij, en nog veel andere leveranciers, hebben daarom vol geleverd. Toch trok de eigenaar van V&D (de investeringsmaatschappij Sun Capital uit Amerika) op de dag voor kerst, toen alle omzetten binnen waren, totaal onverwacht de stekker eruit. Omdat wij te maken hebben met zo een gevoelig seizoensproduct, werden we veel harder getroffen dan bedrijven die twaalf maanden per jaar omzet maken. Het hakte er enorm hard in met een faillissement tot gevolg.”

Laimbock 2018 (1)

Als jullie niet aan V&D hadden geleverd, was Laimböck dan overeind blijven staan?

“Daarop kan ik alleen maar volmondig ‘ja’ zeggen. Toen het op een gegeven moment slechter ging met V&D, bleef Laimböck groeien. Het merk stond, ook buiten de warenhuizen van V&D. Wij zaten zeker niet in dezelfde neerwaartse spiraal.”

Hoe was de periode na het faillissement van Laimböck?

“Dat was een hele onzekere en verwarrende periode. De winter was voorbij en dan moet je gaan voorbereiden voor het najaar. We hebben in afwachting gezeten of V&D een doorstart zou maken en of we in dat geval zouden kunnen aanhaken, maar dat gebeurde niet. Uiteindelijk kwam er een handelsbedrijf uit Deurne die de voorraad van Laimböck overnam. Ik ben met hen in gesprek gegaan over of ik ze kon helpen met het integreren van het merk. We hebben uiteindelijk twee jaar in een soort transitieperiode samengewerkt waarin ik alleen de voorraad verkocht die nog over was. Ik ben low profile doorgegaan met Laimböck en ben nu zover dat ik een volgende stap naar de toekomst wil zetten.”

Laimbock 2018 (3)

Waarom heb je ervoor gekozen om een doorstart te maken met het merk?

“Ik heb zo veel winkeliers en consumenten gehoord die graag onze items willen hebben. Iedereen heeft het in deze tijd over duurzaamheid en dat items lang mee moeten gaan. Dat soort producten maakte Laimböck al vanaf het begin. De gedachte van vandaag de dag, is hoe wij altijd al denken. Mensen weten dat ze kwaliteit kopen, zelfs jongeren. De positieve verhalen over Laimböck heeft mij zo veel energie en vertrouwen gegeven voor de toekomst, dat ik er weer voor wilde gaan.”

Voordat Laimböck failliet werd verklaard, hadden jullie een aantal monobrandstores geopend. Gaan je dit weer oppakken?

“Voor alsnog niet. Het openen en hebben van eigen winkels vergt enorme investeringen. Daarnaast is het winkelbeeld ook enorm veranderd. De eigen winkels die we hadden, liepen wel enorm goed, maar waren ook heel erg seizoensgevoelig. Ik geloof steeds meer in zelfstandige retailers en e-tailers die met hart en ziel hoogwaardige producten verkopen, veel kennis van zaken hebben en goede service verlenen. Momenteel bedienen wij al ruim 200 verkooppunten in de Benelux, maar er liggen nog volop kansen in veel succesvolle winkelgebieden.”

Laimbock 2018 (4)

Komt er weer een tassencollectie?

“De tassencollectie zetten we ook niet voort. Ik merk dat het aanbod in tassen op de Europese markt overweldigend groot is. Wij kunnen in handschoenen écht een verschil maken, maar in tassen is dat een stuk lastiger.”

Hoe zie je de toekomst van Laimböck voor je?

“Ik denk dat Laimböck weer zo bekend kan worden als dat het voorheen was. Dat wil ik vooral doen met sterke retailers in de Benelux, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, de landen waar het merk nu ook al wordt verkocht. Ik denk hierbij hoofdzakelijk aan zelfstandige winkeliers, waarvan een steeds groter aantal schoenenretailers. Het doel is om in elke plaats met 20.000 inwoners of meer, minimaal één verkooppunt te hebben. Ik verwacht ook dat binnen nu en drie jaar de helft van de omzet via e-tailers loopt.”

“Verder zal voor de toekomst belangrijk zijn dat we goed de kwaliteit en pasvorm blijven waarborgen van ons handgemaakte kwaliteitsproduct. Door dichtbij onze klanten te blijven zijn wij  goed in staat de ontwikkelingen in de markt op de voet te volgen en in te vullen aan de behoefte van de markt.”

Ronald Vijver
Ronald Vijver