TOP

Rodezolenrechtszaak Louboutin en Van Haren moet grotendeels over

Het leek alsof VanHaren de strijd om de rode zool van Christian Louboutin zou winnen, maar het verhaal blijkt nu een langer vervolg te krijgen dan verwacht. De twee partijen liggen al sinds 2012 in de clinch.

Een groot deel van de rodezolenrechtszaak tussen schoenenontwerper Christian Louboutin en schoenenketen VanHaren moet over. Het Europese Hof van Justitie heeft besloten het mondelinge deel voor te leggen aan een hogere kamer van de rechtbank, dat weet RTL Z te melden. Hij vindt het zo een belangrijke zaak, dat meer rechters zich hierover moeten buigen. Daarnaast levert het ook ‘principiële vragen op over het merkenrecht van de Europese Unie’.

Advies advocaat-generaal

Eind juni gaf een advocaat-generaal van het Europese Hof van Justitie het advies om een rode zool niet als merk te laten gelden, wat zou betekenen dat VanHaren de jarenlange strijd zou winnen. Volgens hem kan ‘geen merkbescherming worden verleend aan kleur als daardoor concurrenten worden verhinderd om waren met hetzelfde functionele karakter aan te bieden’. Meestal wordt dit advies opgevolgd door het Hof, maar dit keer dus niet. Een woordvoerder van het Hof beaamt tegenover RTL Z dat het ‘niet heel gebruikelijk’ is dat dit gebeurt als er al advies is gegeven van de advocaat-generaal, maar verder wil hij er niets over kwijt.

Verloren

In 2013 verloor VanHaren nog de strijd om de rode schoenzool en moest de keten alle pumps met de gekleurde zool uit de handel nemen. De rechter vond dat het publiek de hooggehakte schoenen van Louboutin aan de kleur van de schoenzool herkent en dat kan worden gezien als een handelsmerk. VanHaren is hierna naar het Europese Hof gestapt. Ook Yves Saint Laurent verloor in 2011 de strijd tegen de schoenenkoning. Andere bedrijven mogen de rode zool alleen gebruiken als de schoen zelf ook rood is, aldus de rechter.