TOP

Rexor Mode Event: ‘In 2020 wordt 85% aankopen offline gedaan’ [reportage]

Op maandag 20 juni kwamen de leden van inkooporganisatie Rexor bijeen voor het Rexor Mode Event in Crown Plaza te Antwerpen, waar trendwatchers Jan Agelink en Herman Konings hun visie op de (consumenten)trends deelden. Schoenvisie was aanwezig en zette een aantal belangrijke ontwikkelingen op een rij.

Jan Agelink: ‘Genderfusie zet door’

Het modesysteem verandert. Burberry loopt voorop met de introductie van het See Now, Buy Now-systeem en met de genderfusie die de nieuwe collectie laat zien. De looks zijn uniseks en worden op de catwalk en op de campagnebeelden zowel door mannen als vrouwen gedragen. Dit thema zet ook in de schoenmode door.

In het nieuwe systeem worden winkels veel meer dan alleen ruimtes waar producten op planken staan. In de winkel van de toekomst wordt een ‘way of living’ gepresenteerd. Ook ziet Agelink de opkomst van holistische retail, waarin alle onderdelen met met elkaar verbonden zijn. Als voorbeeld noemt hij de Rapha Cycle Club, dat vestigingen over de hele wereld heeft, ook in Amsterdam. Een winkel die volledig in het teken staat van wielrennen en tevens beginpunt voor tours door het hele land.

Voor zomer 2017 onderscheidt Agelink vijf trendthema’s. We lichten er twee uit.

Ready Made

Dit thema gaat over ‘digital handmade’, over ontwerpers die nieuwe manieren zoeken om de moderne technologie in te zetten voor hun collecties. Dat resulteert soms in DIY-pakketten, die de eindgebruiker zelf in elkaar zet. Denk daarbij aan de bijzondere neonkleurige jurk van de Nederlandse designer Vera de Pont, die je zelf uit knipt en om je lichaam heen drapeert. Het silhouet doet denken aan workwear: oversized, clean en geconstrueerd. De 3D-printer speelt een belangrijke rol en grondstoffen worden op een effectieve manier ingezet. De Belgische ontwerper Kristel Peters is binnen dit thema actief en doet onderzoek naar ‘de schoen van de toekomst’, een modulaire schoen met verwisselbare upper. In de schoenmode zien we:

  • Laser-cuts, feitelijk een nieuw soort kant
  • Signaalkleuren (rood en geel) en ‘playmobil kleuren’
  • Transparantie, patronen die door elkaar bewegen

Anybody

Anybody staat hier voor genderfluïde, het versmelten van het mannelijke en vrouwelijke. In 2015 werden er niet één, maar twee kleuren van het jaar gekozen. Zachtroze en babyblauw. Dat is niet voor niets, meent Agelink. In de mode komt dit thema terug in de vorm van cleane urban active wear. Bleke kleuren zijn in dit thema belangrijk, felle kleuren zorgen voor een accent. Ook zwart/wit-combinaties komen veel voor. In de schoenmode zien we:

  • Schoenen in één kleur (upper en zool)
  • Gebruik van transparante materialen
  • Experimentele plateau’s
  • Elementen uit de punk, zoals straps
  • Gouden accenten, als kleur of als sieraad

Rexor Mode Event juni 2016-2

Herman Konings: ‘Behoefte aan menselijk contact blijft’

De huidige consument is niet bepaald te benijden, zegt Konings. Hij leeft in een periode van FUD – fear, uncertainty and doubt – en heeft dankzij onze kennis- en diensteconomie veel minder vrije tijd dan de consument van 1990. Dertien etmalen per jaar minder, om precies te zijn, want het werk houdt nooit op. Gelijk de mail checken bij het opstaan, ’s avonds in bed nog een rapport doornemen. Hij heeft het zo druk, dat hij geen tijd meer heeft om informatie en indrukken rustig te verwerken. Alles moet snel, snel, snel.

Marketing op maat

Hoe kan deze consument op de juiste manier bediend worden? Konings onderstreept het belang van ‘relevance marketing’, toegespitst op de eindgebruiker. Dat lijkt een open deur, maar talloze voorbeelden uit de praktijk laten zien dat het nog helemaal zo logisch niet is. Zo wordt bij biomedisch onderzoek de man als uitgangspunt genomen, terwijl bekend is dat mannen en vrouwen anders reageren op ziektes en medicatie. Maak je product zoveel als mogelijk ‘tailor made’, adviseert Konings dan ook.

Gezondheid meten

Een van de gevolgen van de FUD, is dat mensen scherper op hun gezondheid gaan letten. En hoe kun je dat nou beter meten dan met schoeisel? “Een schitterend platform om gegevens te meten over hoe we lopen, hoe vaak en hoe veel, en hoe gezond we bezig zijn”, aldus Konings.

Samenvoegen

FUD maakt daarnaast dat we behoefte hebben aan menselijk contact. De huidige consument staat met een been in het analoge en een been in het digitale tijdperk. Winkels transformeren tot ‘fysitale’ ruimtes, waar de menselijke sociale intelligentie wordt gekoppeld aan big data. Het worden ruimtes waar je jouw gastheer (de retailer) en andere klanten ontmoet. Want ja, de behoefte aan stenen winkels blijft. Het aantal millennials dat offline winkelen boven online shoppen verkiest, zit volgens onderzoeksbureau GFK in de lift. En volgens Google zal 85% van de verkopen in 2020 offline worden gedaan – maar zullen ze tegen die tijd bijna allemaal online worden beïnvloed.

Het volgende event van Rexor is de Centro Benelux beurs, een samenwerking met Grupe Centro (ANCI). De beurs vindt op woensdag 14 en donderdag 15 september plaats in de Antwerp Expo.

Rexor Mode Event juni 2016-1