TOP

Retourpercentage daalt als klant langer mag nadenken over aankoop

Modewinkeliers die hun klanten langer de tijd geven om een artikel te retourneren, hebben een lager retourpercentage. Dat blijkt uit Amerikaans onderzoek.

De consument langer de tijd geven om een aankoop terug te sturen, zorgt ervoor dat de verkopen stijgen. Die verrassende conclusie trekt een promovendus van de University of Texas in Dallas, waarover onder onder meer Twinkle schrijft. Het gaat om zowel online als offline retouren.

 

Voor de studie naar retourbeleid in de retail bestudeerden de onderzoekers 21 studies. Daarbij werd gekeken naar vijf elementen van retourbeleid: de retourtijd (de tijd die de klant heeft iets terug te sturen), volledig geld terug of een deel, de moeite die iemand ervoor moet doen, de mate waarin ook saleprodcuten kunnen worden teruggestuurd en of iemand het artikel mag retourneren of alleen mag ruilen. 

 

Endowment effect

 

In de studies zagen de onderzoekers dat een soepeler retourbeleid in het algemeen wel leidde tot meer retouren. Maar er bleek ook uit dat een langere retourtermijn resulteerde in meer verkopen. Dat heeft volgens de onderzoekers te maken met het zogeheten ‘endowment effect’. 

 

Volgens dit psychologische principe raken mensen gehecht aan spullen die ze in hun bezit hebben. Mensen die dus niet op stel en sprong hoeven te beslissen of ze iets willen houden, zijn vaker geneigd een product te houden als ze het langer hebben.

 

90 dagen 

 

Als voorbeeld geven ze het Amerikaanse elektronicabedrijf 3rd Power Outlet, dat de retourtermijn verlengde van 14 naar 90 dagen. Het aantal retouren daalde. Ook Zappos en Zalando werken met lange retourtermijn, respectievelijk 365 en 100 dagen.