TOP

RetailTheater organiseert stoomcursus om meer omzet uit winkel te halen

RetailTheater zet zich in voor het behoud van de fysieke winkel. Door middel van een boek en inspiratieblogs probeert het bedrijf de retailer aan te moedigen. Begin volgend jaar organiseert RetailTheater een drietal stoomcursussen. “Ons doel is niet alleen om de deelnemer te inspireren, maar ook om hem naar huis te laten gaan met een concreet idee voor de eigen winkel.”

RetailTheater bestaat uit verschillende dingen. Zo is er een boek, worden er stoomcursussen georganiseerd, zijn er retailexperts die de winkelier helpen en maakt het inspiratieblogs. “We willen dat stenen winkels blijven bestaan en ook winstgevend zijn”, verklaart mede-eigenaar Femke Cuijpers. Daarom organiseert het bedrijf begin volgend jaar een driedaagse stoomcursus voor geïnteresseerden die een concreet plan willen brouwen voor hun winkel.

Wat houdt de stoomcursus in?

“Wat we merken, is dat er vanuit de retailers – maar ook vanuit de mensen die voor de retail werken – behoefte is om in korte tijd wat handvatten te krijgen. We doen wat we ook in ons boek doen, maar dan net wat uitgebreider. In drie lessen – die een dag duren – leren we de deelnemers:

  • Les 1 : Consument en klantreis. Deze eerste les leert de deelnemer denken en kijken vanuit de ‘nieuwe’ consument. Hoe kun je jouw consument het beste aanspreken, boeien en binden aan jouw winkelconcept? We onderzoeken de customer journey die de klant aflegt voor, tijdens en na het winkelbezoek.
  • Les 2: Winkelontwerp. De manier waarop je de winkel indeelt, is enorm belangrijk. Het bepaalt hoe klanten zich langs de producten bewegen. Met retailstyling leer je niet alleen hoe dat werkt, je leert ook hoe je de klant kunt sturen. We gaan dieper in op winkelzones en hoe je dit vertaalt naar een goede layout.
  • Les 3: Retailmerchandise. Retailmerchandise is de presentatie in je winkel. Als je merchandise krachtig inzet, is de kans groot dat de klant uiteindelijk meer koopt dan hij oorspronkelijk van plan was. In deze les krijgt de deelnemer praktische handvatten om presentaties te bouwen die verleiden tot meer aankoop.”

Wat moeten de deelnemers na de drie lessen weten?

“Ons doel is niet alleen om ze te inspireren, maar ook om ze naar huis te laten gaan met een concrete ideën om de eigen winkel te verbeteren. Je moet als retailer zo ontzettend veel in de gaten houden en doen, dat het moeilijk is om op alle gebieden uit te blinken en op de hoogte te zijn. Dan is het fijn als iemand concrete handvatten geeft. Het is een laagdrempelige manier om snel dingen te leren.”

Voor wie is de RetailTheater-stoomcursus bedoeld?

“Voor alle branches, van modezaken tot tuincentra. Wat we merken is dat iedereen het interessant vindt om te zien hoe andere branches het doen. Zij kijken op een andere manier en daar kun je ideeën van opdoen.”

De cursussen zijn op maandag 23 januari, 13 februari en 27 februari 2017 van 10.00 tot 16.00 uur.