TOP

Retailers over aftrap nieuw seizoen: ‘De zon doet wonderen voor je omzet’

Maart 2016 was koud en nat, terwijl maart 2017 met temperaturen tot 22 à 23 graden de boeken in gaat als de op een na warmste maart ooit gemeten. Welke invloed heeft dat op de verkopen? Schoenvisie vroeg drie retailers naar de start van het nieuwe seizoen. “Bij ons is het nu al sandalenweer.”

Alex van Alphen, Van Alphen Schoenen in Naaldwijk

“Aan het begin van het lente-zomerseizoen hebben wij altijd een actie, in verband met de halve marathon die op zaterdag door Naaldwijk komt (dit jaar was dat op zaterdag 25 maart, red.). Daardoor is het centrum die dag slecht te bereiken. Om dat te compenseren hebben de ondernemers in het centrum gezamenlijk besloten om die dag een uur eerder open te gaan en een Vroege Vogel-actie te houden. Wij geven dan 15% korting op de nieuwe collectie.”

“Natuurlijk is het eigen te gek om gloednieuwe schoenen nu al af te prijzen, dat snappen we heel goed. We houden de korting dan ook beperkt, tot 15%. We zien het meer als iets ludieks, dat extra traffic in de winkel genereert en waarmee we aardig kunnen peilen welke modellen het goed gaan doen. De actie liep van vrijdagavond (koopavond in Naaldwijk, red.) tot zaterdagochtend. Ook de vrijdagmiddag voorafgaand aan de actie verkochten we goed. Daar hadden we die Vroege Vogel-actie niet per se voor nodig; dankzij het mooie weer hadden mensen gewoon zin om wat nieuws te kopen. De zon doet toch wonderen, dat blijkt iedere keer maar weer.”

“We zetten dit seizoen sterk in op sneakers, dit voorjaar hebben we zelfs een hele sneakerwand in de winkel. Ze werden dan ook in iedere collectie aangeboden. Zelfs een merk als Hassia, dat bekend staat om de hakmodellen, was er vol op gedoken. Wat me verbaast, is dat consument nu al sandalettes en slippers meepakt. Dat geeft me goede hoop voor de rest van het seizoen. We houden iedere dag bij wat het weer gaat doen. Het verschil ten opzichte van maart 2016 is voor ons niet zo groot. We verkochten toen misschien iets minder open schoentjes dan nu. Uiteindelijk komt de handel toch wel op gang, al is dat dit jaar misschien iets vroeger. Afgelopen najaar was het verschil duidelijker: omdat september en oktober zo mooi waren, lag de handel die maanden helemaal op zijn gat.”

Jo Bormans, Bormans Modeschoenen in Sittard

“Maart is voor ons ontzettend goed geweest, we zitten ruim in de plus ten opzichte van vorig jaar. Dat mag ook wel, want in januari en februari stonden we juist in de min. Het nieuwe jaar kwam wat moeizaam op gang. Het weer werkte niet mee, waardoor er nog veel gezocht werd op uitverkoopartikelen en herfstachtige schoenen. De afgelopen tien dagen was het precies omgekeerd en kwamen mensen heel gericht binnen voor voorjaarsschoenen. In Limburg is het namelijk nu al sandalenweer, de temperatuur steeg deze week boven de twintig graden.”

“Acht op de tien verkochte schoenen zijn sneakers. Ik denk dat ze de rest van het seizoen de boventoon zullen voeren; Nederland is tenslotte een sportief land. Binnen het sneakerverhaal is wit nog steeds een belangrijke kleur. Momenteel komen er bijna dagelijks vertegenwoordigers langs met tussencollecties waarin witte sneakermodellen – sommige met kleine applicaties – overheersen. De merken die op dit moment goed lopen? Voor de vrouwen zijn dat Nubikk en Progetto en voor de mannen Massimo Villa, Nubikk en Floris van Bommel. No Claim doet het goed bij beide doelgroepen. Wat me heeft verrast, is dat er ook al veel belangstelling is voor sandaaltjes. Vooral de modellen van Michael Kors en Alma en Pena lopen goed. Die laatsten zijn zo uitbundig gedecoreerd, dat het bijna juwelen aan de voeten zijn.”

“Onze opruiming liep door tot maandag 20 maart. Daar is een reden voor: op 19 maart vond de jaarlijkse Sint Joep Markt plaats. De grootste jaarmarkt van Nederland trekt mensen van heinde en verre; dan zijn er tussen de 80.000 en 90.000 mensen op de been. Voor ons is dat een mooie gelegenheid om de laatste restvoorraad kwijt te raken. Toen we om half 8 ’s ochtends openden, stonden er al veertig mensen voor de deur. De dag na Sint Joep hebben de alle sale direct uit de winkel gehaald.”

Willeke Barends, Barends Schoenen in Haarlem

“Het nieuwe seizoen is tot nu toe wisselvallig verlopen, met extreme pieken en dalen. Waar we de ene dag bijna niets te doen hebben, is het op andere dagen zo druk dat we het bijna niet aankunnen. Er is vooraf geen peil op te trekken welke dagen gaan pieken en welke niet. Gelukkig wonen mijn medewerkers en ik allemaal in de buurt van de winkel, en kan er altijd wel iemand bijspringen als het nodig is. Die extremen leveren wel een mooi gemiddelde op: we hebben deze maand met 10 procent geplust ten opzichte van maart 2016.”

“Vooral de sportieve modellen – we verkopen geen sportschoenen – lopen momenteel goed. Opvallend is dat wit ook in de kinderschoenen een populaire kleur is. Piedro Sport is voor ons een belangrijk merk, die schoenen ogen sportief én hebben een voetbed en leren binnenvoering. Daarna volgen Twins & Trackstyle en Develab, die ontlopen elkaar niet zoveel. En voor de kleintjes is Bunnies Junior ons grootste merk.”

“Voor een kinderschoenenwinkel speelt het weer een minder grote rol, denk ik: ouders komen toch wel als hun kinderen nieuwe schoenen nodig hebben, weer of geen weer. In de voorjaarsvakantie heeft het veel geregend, maar we hebben het er niet minder druk om gehad. Wat ik wel merk: omdat het vorig jaar in september zo warm was, kwamen mensen pas in oktober of november voor winterschoenen. Daardoor kunnen de kinderen ook een paar maanden langer met de schoentjes doen, en wordt de aankoop van een nieuw paar schoenen uitgesteld tot april of mei. Het voordeel is dat zulke klanten vaak ook direct een paar sandaaltjes meepakken. Die modellen worden vaak wel pas gekocht als het lekker weer wordt.”

Foto: Fotolia