TOP

“Retailers als Zalando dreigen zichzelf online te verliezen”

Retailers die hun focus kwijtraken, verliezen daarmee ook hun kracht. Dat stelt Berend Ziengs, directeur van De Schoenenfabriek, in het septembernummer van RetailTrends.

Zo verkoopt Zalando, ooit begonnen als online schoenformule, steeds meer kleding. Dat is volgens de directeur van De Schoenenfabriek een verkeerde zet. “De eerste paar jaar hebben ze veel succes gehad, maar nu ze hun focus verliezen, gaat hun kracht verloren.” Ziengs wijst daarnaast naar het Amerikaanse Zappos, eveneens een grote schoenen- en kledingretailer. Die formule heeft bijvoorbeeld twaalfhonderd verschillende zwarte en bruine schoenen in het assortiment, stelt Ziengs. “Dat getuigt toch niet van lef? Waarmee onderscheiden ze zich dan nog?”, vraagt hij zich af. 

Zelf opende De Schoenenfabriek eind juni een webwinkel. Het assortiment van Ziengs’ winkels bestaat voor zeventig procent uit merken die andere retailers niet voeren. “Als je zorgt dat jouw collectie zó anders is dan de rest, dan komen klanten sowieso wel naar je toe en ben je niet afhankelijk van wie de aantrekkelijkste prijs biedt”, stelt Ziengs. Het volledige interview is te lezen in het nieuwe nummer van RetailTrends.