TOP

Reportage: dit was de wintereditie van Buy&Bloom 2019

Van zondag 24 tot en met woensdag 27 februari stond schoenencentrum Cast in het teken van Buy&Bloom. Dit seizoen waren er flink wat veranderingen. Zo verdween de beurs BrandNew en werd die vervangen door vier segmentatiedagen. “Het is beter dat er één inkoopmoment is.”

Dit seizoen gooide Cast het hele beurssysteem om. BrandNew verdween en daarvoor in de plaats kwamen vier segmentatiedagen: Sport, Kids, Fashion en Comfort. De beurs Buy&Bloom bleef wel, al werd die vorig seizoen al ingekort: van vijf dagen naar drie. Caroline Bokslag van Ilse Jacobsen vindt het positief dat BrandNew is vervallen: “Het is beter dat er één inkoopmoment is en niet verdeeld over twee beurzen.” Over het aantal dagen twijfelt Bokslag: “Ik weet niet of je drie dagen nodig hebt. Alleen maandag en dinsdag is ook prima. Modefabriek is ook twee dagen en dat red je prima.”

Registratie

Ook nieuw: het registreren op de beurs. Tijdens de zomereditie van 2018 werd dit concept geïntroduceerd. Ester Vervaet van Cast: “We merken wel dat de registratie voor de beurs een drempel is. We hebben het dit seizoen al verplaatst, zodat niet iedereen er direct bij de entree mee geconfronteerd werd.” Ze legt ook uit waarom ze kozen om voortaan bezoekers te registreren: “die registratie doen we niet om mensen te controleren, we doen dat om mensen juist beter van dienst te kunnen zijn. Wanneer iemand niets met kinderschoenen doet, hoeven wij ze daar ook geen informatie over te sturen.”

 

Buy&Bloom is duidelijk nog steeds een inkoopbeurs, zo vertelt ook Ingrid Anthonis van Loft Shoes in Valkenswaard: “Wij zijn bij onze vaste leveranciers langs geweest en hebben ook nog een nieuw merk ingekocht voor herfst-winter 2019-2020: Toral. We zijn inmiddels over de helft qua inkoop, dus het gaat goed.”

Experience

Het is zichtbaar dat Cast zijn focus legt op de experience van de beurs. Er staat een DJ in de gastexposantenruimte, er is een nieuwe bistro en door het hele pand hangen herkenbare banners en ballonnen. Dat valt ook bezoekers op, Bart Borremans van Borremans schoenmode in Hoogerheide vertelt: “Ik merkte dat er dit seizoen iets meer sfeer in zat. Het was leuk opgezet zo met de DJ. Er mogen van mij wel wat meer merken staan, ik wil ook graag verrast worden.”

Winkeliers missen

Maandag is, zoals elk seizoen, de drukst bezochte dag. Vervaet vertelt: “De bezoekersaantallen waren vergelijkbaar met de vorige editie. Het is lastig te vergelijken gezien er zo veel veranderd is met het wegvallen van BrandNew en de nieuwe segmentatiedagen. Zoals altijd was dinsdag de minst bezochte dag en maandag de beste dag. We hebben wel enkele winkeliers gemist.”

Het is pijnlijk duidelijk dat één van de redenen daarvoor is dat er minder winkels zijn, zo vertelt ook Saskia van de Graaff van Van de Graaff: “Er zijn veel schoenenwinkels dichtgegaan, het kan ook niet anders dat het dan rustiger is. Wij missen echt een Bovendeert, Leemans en Leene. Dat waren ook allemaal klanten van ons.” De schoenenbranche heeft het dan ook niet makkelijk gehad: “Wanneer het drupt bij de winkeliers regent het bij ons”, aldus Van de Graaff.

Op de vraag hoe een winkelier het kan overleven, denkt Van de Graaff even na: “Actief zijn, een visie op de toekomst hebben en ongelooflijk goed personeel hebben. Als winkelier concurreer je met het internet, dus in de winkel gaat het echt om aandacht en gezelligheid. Inclusief een kopje koffie en af en toe iets extra’s, zoals een modeshow. Wanneer mensen aan schoenen denken, moeten ze aan jou denken. Dat je onderdeel bent van een dorp of stad.”

Segmentatiedagen

Nieuw dit seizoen waren de segmentatiedagen. Op deze dagen richtte Cast zich specifiek op één segment. Drie van die dagen zitten er inmiddels op: Sport, Kids en Fashion. De vierde is aanstaande maandag 4 maart. De exposanten op de beursvloer zijn zowel gastmerken als labels met een vaste showroom. Esthet Vervaet van Cast: “We horen van exposanten die een vaste showroom hebben dat de drempel lager is om een stand binnen te lopen. Mensen doen dat makkelijker dan een showroom binnenwandelen. Dat is heel positief. Het is ook heel overzichtelijk. Het schoenencentrum is an sich natuurlijk niet per segment verdeeld, en zo krijg je vrij snel een goed overzicht.”


LEES OOK: Waldläufer bekroond met Gouden Schoen 2018, DL Sport is runner-up


Goede dag

Ook Bjorn Snel van Inuikii stond op een segmentatiedag; hij was aanwezig tijdens Fashion, en stond ook op Buy&Bloom: “De Fashion segmentatiedag was een goede dag, maar ik merk wel dat dat z’n weg nog een beetje moet vinden. De echte modemerken moeten Cast wat dat betreft nog vinden. Je hebt eigenlijk iets nieuws nodig dat ook weer nieuwe winkels trekt.”

Hoger segment

Snel vertelt dat hij nog wel wat merken mist in het segment waar hij in opereert: “Dit merk ligt in het hogere segment en we hebben wat dat betreft wat meer merken nodig die dezelfde mensen aanspreken zodat die winkeliers ook naar Cast komen om ons te ontmoeten.” Hij lacht: “Er moet er altijd ééntje beginnen om de rest te laten volgen. Dit keer zijn wij dat. We moeten er toch met z’n allen wat van maken.”