TOP

Reportage: dit was de wintereditie van Buy&Bloom 2018

Van zondag 4 tot en met donderdag 8 maart stond Cast in het teken van de Buy&Bloom. Waar retailers tijdens BrandNew meer aan het ‘windowshoppen’ waren, zaten de agenda’s nu vol met (inkoop)afspraken - precies wat het schoenencentrum met de twee concepten voor ogen had. Al blijft de Buy&Bloom volgens de exposanten wat achter qua bezoekers. “Ik had het drukker verwacht.”

Voor de meeste winkeliers die Buy&Bloom bezochten, is het nieuwe verkoopseizoen (lente-zomer 2018) stroef van start gegaan. Met temperaturen onder nul stond het hoofd van de consument nog niet naar de nieuwe collectie. “Wij leveren vooral pronto moda en merken dat onze klanten momenteel wat terughoudender zijn in het bijkopen van nieuwe series”, zegt Marion Beunis-Coppens, salesmanager bij Monshoe Fashion (Shoecolate). “Ze hebben nog te veel voorraad. Er gebeurt nu zo weinig in de winkels.” Al lijken de bezoekers wat terughoudender, volgens de vaste en gastexposanten is de stemming over het algemeen positief. “Het is ook weer niet zo dat iedereen hier de afgelopen dagen met zijn ziel onder zijn arm liep, zoals een aantal jaar geleden”, zegt Björn Smit van agentuur Shoerevolution (Bearpaw, Bo-Bell, Giulia en Sixty Seven).

BuyBloom maart 20185

Verschillende geluiden

Wat de exposanten vooral opvalt, is dat het rustig is. Te rustig, vinden sommigen, zeker in vergelijking met de ‘overvolle showrooms’ tijdens BrandNew (19 en 20 februari). Een retailer die beide beurzen bezocht beaamt: “Tijdens BrandNew kon ik mijn auto alleen helemaal bovenin de parkeergarage kwijt, nu hoefde ik – zelfs op de maandag – een stuk minder ver door te rijden.” Esther Vervaet, marketing- en communicatiemanager bij Cast, heeft verschillende geluiden gehoord. “De één heeft het alle drie de beursdagen enorm druk gehad, terwijl bij de ander het zwaartepunt vooral op de maandag lag. We proberen voor iedereen een goede en geslaagde beurs te organiseren, maar ik weet niet of het bezoekersaantal leidend moet zijn in de conclusie of we daarin geslaagd zijn of niet. Natuurlijk zouden we zelf ook het liefst zien dat de hallen bomvol zijn, maar dat heb je zelf niet in de hand. Het gaat ons er vooral om dat de bezoekers een positieve ervaring hebben en de exposanten orders kunnen schrijven. Met onze beursconcepten hopen we een extra impuls aan de oriëntatie- en inkoopmomenten te geven en winkeliers een goed platform te bieden. Ook in de hoop dat ze wat langer blijven en gestimuleerd worden verder te kijken dan alleen hun vaste leveranciers.” Zo bezien is Smit zeker tevreden over deze beurseditie. “Ik heb een aantal nieuwe klanten geschreven en bestaande klanten hebben uit onze voorraad bijgekocht.”

Reuring creëren

De tweede beursdag, tevens de dag met het meest uitgebreide randprogramma, is zoals gewoonlijk de meest succesvolle. Grote publiekstrekkers zijn de uitreiking van de Gouden en Zilveren Schoen door ANWR-Garant en de afsluitende Buy&Bloom&Borrel op het Middenplein. Aan de bar worden gin-tonics geschonken, een dj zorgt voor de muzikale omlijsting. Vervaet: “Onze halfjaarlijkse borrel is niet alleen een feestje voor de exposanten, maar ook echt voor de winkeliers.”

Lees ook: Xsensible opnieuw bekroond met de Gouden Schoen: ‘Onmogelijk, dacht ik eerst’

 

Buy & Bloom & Borrel! #buybloom #cheers

Een bericht gedeeld door Schoenvisie (@schoenvisie) op

De organisatie heeft flink wat energie gestoken in de aankleding van Buy&Bloom. Het Middenplein is in Italiaanse sferen ondergedompeld; de catering serveert er panini’s en pasta. Met een extra horecaplein op de eerste én tweede verdieping wil Cast meer reuring door het gehele pand creëren. Wat lukt: ook hier zijn de tafels bezet. De hostesses – deze editie gekleed in gebloemde jurkjes en op bikerboots van Flanch – delen croissants en koffiebroodjes uit, door de gangen loopt een muzikanten-duo. Vervaet: “Organisatorisch is alles erg goed verlopen.”

Alles op één plek

Nieuw is dat de gastexposanten deze editie op één plek zitten: in en om showroom 330 op de eerste etage, naast de nieuwe Dutch Shoe Academy Meeting Room. Vervaet: “We hebben hiervoor gekozen omdat de ruimte hiervoor zeer geschikt is en het voor zowel gastexposanten als bezoekers prettig is om alles gecentreerd te hebben.” De merken reageren positief. Voor winkeliers is het makkelijker en voor leveranciers gezelliger, zegt Rob Callenfels, directeur van La Strada. La Strada neemt al twintig jaar als gastexposant deel aan de beurzen in Cast. “Ons hoofdkantoor is in Waalwijk gevestigd, onze accountmanagers zijn veel onderweg. Dit is voor mij een ideale oplossing om veel van mijn klanten alsnog op één punt te treffen.”

BuyBloom maart 20184

Onder de gastexposanten zijn ook negentien nieuwkomers, waaronder ondernemer Christian Ecker met zijn mannenschoenenmerk Mr. Ecker. De BrandNew kwam voor hem te vroeg, de samplecollectie was toen nog niet klaar. Ecker: “Wat me aantrok aan deze beurs is dat het als schrijfbeurs wordt gepresenteerd. Voor een nieuw merk blijkt de Buy&Bloom echter een lastige beurs. De meeste winkeliers die mijn stand aandeden gaven aan vooral hun vaste leveranciers te bezoeken. Uiteindelijk heb ik zelf geen orders geschreven. Al heeft de deelname me wel interessante, nieuwe contacten opgeleverd en een aantal leads die ik nog kan opvolgen. Ach, ik zag het vooral als testcase.”

Waardevolle feedback

Callenfels prijst de toegankelijke stands en de hippe uitstraling. “Doordat alles is samengevoegd zijn de stands dit jaar kleiner, maar daar staat tegenover dat ze ook goedkoper en dus voor meer partijen toegankelijk zijn.” Over de routing zijn de deelnemers minder te spreken. Bezoekers moeten de hoek om, richting de hal waar de kantoren en de DSA Meeting Room zitten. Volgens de gastexposanten buiten showroom 330 lukt dat niet iedereen, ondanks een hostess die bezoekers de weg wijst. Callenfels: “Ik heb al geopperd of de glazen wand tussen beide ruimtes volgende keer niet weggehaald kan worden.” Een optie die Cast voor de volgende editie gaat onderzoeken. Binnenkort ontvangen alle bezoekers en exposanten een enquête over Buy&Bloom. Vervaet: “We willen heel graag horen hoe mensen hun bezoek ervaren hebben en wat er beter kan. Die feedback is waardevol voor ons.”

BuyBloom maart 20182

BuyBloom maart 20183

BuyBloom maart 20181