TOP

Reorganisatie bij Crocs na winstdaling

Het Amerikaanse schoenenmerk Crocs staat voor een enorme reorganisatie na een winstdaling in het tweede kwartaal van 2014.

Het gaat niet goed met het Amerikaanse schoenenmerk Crocs. Na een enorme hype in de kleurige plastic schoenen zijn er nu problemen bij het bedrijf. In het tweede kwartaal van 2014 steeg de omzet namelijk met 3,6 procent naar 376,9 miljoen dollar (279,2 miljoen euro), maar tegelijkertijd daalde de winst met 44 procent naar 19,7 miljoen dollar (14,6 miljoen euro). Dat meldt Crocs via een persbericht.

Directeur Andrew Rees laat aan de Britse krant The Guardian weten: “We hebben een duidelijk plan voor de aanpak van de problemen. We werken er hard aan om veranderingen in het bedrijf door te voeren.” De marktwaarde van het bedrijf is sinds de beursganing in 2007 al met vijf miljard dollar gedaald.

Reorganisatie
Om de problemen aan te pakken, wil Crocs drastisch gaan reorganiseren. Het bedrijf wil het productassortiment verkleinen en zich meer gaan richten op de verkoop van de plastic schoenen. Hiermee hoopt het merk 10 miljoen dollar per jaar te besparen vanaf 2015. Ook sluiten er ongeveer vijfenzeventig tot honderd van de zeshonderd winkels en worden er 183 werknemers ontslagen.

Ondertussen vraagt de Britse krant Daily Mail zich af: is dit het einde van Crocs?