TOP

‘Relatie met schoenen lijkt op liefde’

De relatie die mensen aangaan met producten als een paar schoenen of zoals een auto, vertoont veel overeenkomsten met een liefdesrelatie. Dat hebben wetenschappers van de TU Delft ontdekt.

Net als de liefde voor personen verandert de liefde voor een bepaald product met de tijd. Dat stelt onderzoekster industrieel ontwerpen Beatriz Russo in haar proefschrift, waarmee ze op donderdag 9 december aan de TU Delft zal promoveren.

Russo ontdekte onder meer dat de liefde voor producten dezelfde componenten bevat als liefde voor personen, namelijk: passie, toewijding en intimiteit. Deze liefde maakt een zelfde soort ontwikkeling door als een liefdesrelatie tussen mensen. Eerst is de passie dominant, maar daarna worden andere factoren, zoals toewijding en intimiteit belangrijker.

De Braziliaanse onderzoekster raakte geïnteresseerd in het onderwerp door een eerder onderzoek dat ze deed. “Het viel me op dat deelnemers aan een gebruiksonderzoek erg emotioneel betrokken waren bij een aantal van hun producten, zelfs als die producten helemaal niet zo gebruikersvriendelijk waren”, zegt Russo. “Zo was er een dame die een nagelknipper gebruikte die haar nagels soms deed bloeden. Toch bleef ze zweren bij die nagelknipper; ze had er dus een soort liefdesrelatie mee.”

Schoenen
Russo spitste haar onderzoek toe op de liefde voor schoenen bij vrouwen en de liefde voor auto’s bij mannen en vrouwen.

Deelnemers aan het onderzoek hielden onder meer een dagboek bij over hun ervaringen met deze producten. Ook ontwikkelde de onderzoekster een schaal om te meten hoe groot de liefde is die iemand voelt voor een product.

De resultaten wil en kan Russo niet vertalen in concrete aanbevelingen voor productontwerpers. “Dat is meer iets voor vervolgonderzoek.”, zegt ze. “Nu was vooral het doel om het liefdesproces beter te begrijpen en om ontwerpers bewust te maken van dat proces.’

Verschillen
Ook ontdekte ze verschillen tussen relaties met producten en persoonlijke relaties. Russo: “In sommige opzichten zijn relaties met producten gemakkelijker. Je weet wat je van een product kunt verwachten, anders dan met mensen.”