TOP

Reebok beboet wegens misleidende reclame

De Amerikaanse consumentenwaakhond Federal Trade Commission (FTC) heeft het Britse sportschoenenmerk Reebok aangeklaagd wegens het misleiden van klanten. De rechter legde het merk een boete van 25 miljoen dollar op.

De boete kwam tot stand door middel van een schikking tussen beide partijen. De 25 miljoen dollar (18 miljoen euro) gaat naar de klanten die zich misleid voelen.

Misleidend
De Amerikaanse rechtbank oordeelde dat Reebok niet zomaar mag stellen dat het dragen van bepaalde sportschoenen de billen en benen versterken. In een reclame stelt het sportmerk dat twee schoenmodellen van Reebok zorgen voor een betere gezondheid. De rechter beoordeelde deze stelling als misleidend.

Geen bewijs
Volgens de directeur van The Federal Trade Commission (FTC) David Vladeck, is er te weinig wetenschappelijk bewijs dat de schoenen daadwerkelijk goed zijn voor bepaalde spiergroepen. “Het is simpelweg niet mogelijk om zonder je in het zweet te werken een fit en gezond lichaam te krijgen.”

Schikking
Gedurende het FTC-onderzoek heeft Reebok de gerelateerde advertenties zelf al weggehaald. Het merk mag de misleidende beweringen niet meer uiten richting de consument. Consumenten kunnen hun geld terugkrijgen via de FTC. In een verklaring zegt Reebok dat zij om een langdurige rechtszaak te vermijden, gekozen hebben voor een schikking met de FTC. “Deze schikking betekent echter niet dat wij het eens zijn met de beweringen van FTC. Want dat zijn we niet.”