TOP

Recordomzet voor Zalando*

De Duitse online schoenen-en kledingwinkel Zalando heeft in het tweede kwartaal van 2014 een omzet van tussen de 520 en 560 miljoen euro behaald. Dat heeft het bedrijf vrijdag 18 juli 2014 bekendgemaakt.

In het tweede kwartaal van 2014 bedroeg de omzet van Zalando 520 tot 560 miljoen euro. Vorig jaar boekte het bedrijf in het tweede kwartaal een omzet van 437 miljoen euro.

In de eerste zes maanden van 2014 ging Zalando over de omzetgrens van één miljard euro heen. Dat betekent een flinke  stijging ten opzichte van het eerste half jaar van 2013; toen behaalde het bedrijf en in het eerste half jaar 809 miljoen euro .

Quitte
Dit jaar hoopt de webwinkel voor het eerst in zijn bestaan quitte te draaien. In 2013 maakte Zalando nog 114 miljoen euro verlies en in 2012 bedroeg het verlies 90 miljoen euro. De grote verliezen worden veroorzaakt door de hoge kosten, bijvoorbeeld voor alle marketingcampagnes om naamsbekendheid te verwerven. Ook de vele retouren gaan ten koste van de winst van Zalando.

Het bedrijf laat in een persbericht weten dat de aanzienlijke margeverhoging in de eerste helft van 2014 een gevolg is van kostenverbeteringenop alle belangrijke gebieden, waaronder verkoop, distributie en marketing. “De ontwikkeling in het tweede kwartaal van 2014 is bijzonder positief, doordat sterke groei gecombineerd wordt met veel hogere marges. Hoewel het nog niet zo ver is, hebben we vertrouwen in ons plan voor het volledige jaar 2014 om EBIT-break-even op groepsniveau te bereiken”, zegt directielid Rubin Ritter.


Mobiele apps

Volgens de directie zijn operationele hoogtepunten de (op schema liggende) uitbreiding van de activiteiten in het nieuwe logistieke centrum in Mönchengladbach en de succesvolle uitrol van de mobiele app in alle markten. In het tweede kwartaal van 2014 steeg het aantal gedownloade mobiele apps naar 3,8 miljoen, goed voor een mobiel aandeel van 41 procent.