TOP

Recordgroei voor Wortmann-groep

Het Duitse schoenenbedrijf Wortmann heeft in het fiscale jaar 2010/2011 (31.05.) naar eigen zeggen een "recordgroei" en "de hoogste omzetstijging in de geschiedenis van het bedrijf" geboekt.

De onderneming uit Detmold zag haar omzet met 15,1 procent stijgen tot 957,7 miljoen euro (vorig jaar 832,1 miljoen euro). Dit is een stijging van meer dan 125 miljoen euro.

Export
De export steeg licht tot 52,7 procent ten opzichte van het voorgaande jaar (51,8 procent). Op bijna alle exportmarkten werd een tweecijferige groei geboekt. De grootste stijgingen waren in de Benelux, Rusland en Frankrijk.

Buiten Europa genereerde dochterbedrijf Novi Footwear Fareast Ltd., Hong Kong/ Singapore, volgens Wortmann, een verwachte groei.

Momenteel worden de schoenen van de Wortmann-merken meer dan zeventig landen en meer dan 15.000 schoenenwinkels verkocht.

Tamaris
Het Tamaris-winkelconcept zal verder worden uitgebreidt. Op dit moment zijn er 519 Tamaris-concepten (vorig jaar 359), waarvan 164 eigen merkwinkels en 355 shop-in-shops in samenwerking met retailers. Dit betekent een stijging van ongeveer 45 procent. Ook zijn er 19 nieuwe winkels en 26 shop-in-shops gepland. Zo’n 35 procent van de winkelconcepten  in het buitenland, heeft Wortmann in eigen beheer.

Het volume in paren van Wortmann wordt geschat op 29,8 miljoen paar in het mode-segment en 34,1 miljoen paar in het standaardassortiment.

Tot het merkportfolio behoren Tamaris, Marco Tozzi, Caprice, Jana en s.Oliver, en Novi Footwear in het Verre Oosten. Wortmann heeft eigen kantoren op negen locaties in Europa en elf vestigingen in het Verre Oosten. Op dit moment zijn er 978 internationale medewerkers (vorig jaar 868), waarvan 549 in Europa.

2011/2012
Voor de eerste helft van het huidige fiscale jaar 2011/2012, verwacht Wortmann een groei met dubbele cijfers. Op basis van de eerste verkoopcijfers voor de voorjaar/zomercollectie 2012 voorziet Wortmann een aanhoudende positieve bedrijfsontwikkeling.