TOP

Reactie Van den Assem op online bezoek mystery shopper *

Voor Schoenvisie beoordeelt een onafhankelijke mystery shopper zelfstandige winkels en webshops op een aantal vaste punten. Voor het nieuwe digitale magazine keek onze mystery shopper naar de aantrekkingskracht van de online shop van Van den Assem, een bekende naam voor schoenliefhebbers in de regio Zuid-Holland. Hoe reageert de retailer op de bevindingen?

De webshop van Van den Assem is door Schoenvisie’s mystery shopper Mycke Bösing-Boers van Gladior & Indenty beoordeeld op zes punten: etalage/ homepage, concept en gebruik, visual merchandising, assortiment, service en techniek & veiligheid. De online winkel krijgt een klinkende 8,7 als eindcijfer.

Uit het rapport: ‘Van den Assem maakt de beleving die in de mooie fysieke winkels wordt geboden ook in de webshop volledig waar. Mede door de inzet van social media, een blog en een eigen magazine is het een inspiratiekanaal vol beleving. Het ‘selling by not selling’-principe is goed uitgevoerd.’ En: ‘Er zijn niet veel verbeterpunten te vinden. Alleen uit de homepage is misschien meer te halen.’

Assem 2 Assem 3

Mooi compliment

“Wat een mooi compliment”, zegt directeur-eigenaar Berry van den Assem. Alexandra van der Vloed, manager marketing & communicatie, vult aan: “Wat er voor ons uit springt, is dat het belevingsaspect als prettig wordt ervaren. Wij werken er hard aan om de beleving van onze fysieke winkels te vertalen naar de webshop, maar dat is een grote uitdaging. Online hebben we niet alle mogelijkheden die onze stenen winkels bieden. Denk daarbij aan personeel, dat met een vrolijke uitstraling en een lachend gezicht emotie kan overbrengen op de klant.”

Online beleving

De onderneming werkt er blijvend aan om de online beleving te optimaliseren, want volgens de directeur ‘kan en moet dit nog veel beter’. “Al zijn we wel heel trots op hoe het op dit moment wordt ervaren.” Een belangrijk punt is dat de webwinkel nog persoonlijker kan, meent Van der Vloed. Het online magazine berry! is een belangrijke tool. “Hier posten we lookbooks met complete outfits. Die kunnen in zijn geheel worden aangeschaft. We werken samen met en hebben een aantal shop-in-shops in verschillende kledingwinkels en schieten ook gezamenlijke campagnebeelden. Wanneer een bezoeker een bepaald kledingstuk aan wilt schaffen, wordt hij doorgelinkt naar de website van de betreffende modezaak.”

Update

Van den Assem waardeert de verbeterpunten. “Die nemen we zeker mee. Een aantal van deze punten staat als project hoog op onze prioriteitenlijst. In het najaar hopen we dan ook een update te kunnen realiseren om het gevoel bij onze webshop nog beter te maken.”

Lees het volledige rapport in de nieuwe digitale editie van Schoenvisie, die deze week is verschenen.