TOP

Reactie Nelson op online bezoek mysteryshopper: ‘Blij en trots’

Voor Schoenvisie beoordeelt een onafhankelijke mysteryshopper zelfstandige winkels en webshops op een aantal vaste punten. Voor het nieuwe digitale magazine keek onze mysteryshopper naar de webwinkel van schoenenketen Nelson. Schoenvisie legde de resultaten voor aan Nelsons marketing en e-commercemanager, Laura van Dam. Hoe reageert zij op de bevindingen?

De webshop van Nelson is door Schoenvisie’s mysteryshopper Bart Ensink van online marketingbureau Gladior & Indenty beoordeeld op zes punten: etalage/homepage, concept en gebruik, visual merchandising, assortiment, service en techniek & veiligheid. Nelson scoort op ieder onderdeel mooie cijfers, met een klinkende 8,5 als eindbeoordeling. Uit het rapport: “Nelson heeft een professionele winkel op het internet, die goed werkt. De webshop is duidelijk, werkt snel en de informatie en service zijn volledig en helder.” En: “Als lichtelijke schoenenfreak vrees ik dat ik er weer een adres bij heb om schoenen te vinden en te kopen.” Ensink noemt enkele verbeterpunten voor het gebruik van de site – filteren op ‘materiaal’ en ‘op voorraad’ – maar dat zijn eerder aanvullingen dan kritiekpunten.

Om trots op te zijn

“We zijn erg blij met het positieve rapport”, zegt Laura van Dam, marketing en e-commercemanager bij Nelson. “Een 8,5 is een cijfer om trots op te zijn. Wat er voor ons uitspringt, is dat de klantbeleving en –service zo goed worden beoordeeld. We vinden het belangrijk om daar aanwezig te zijn waar onze klanten zijn en per kanaal de juiste service te bieden. Klanten kunnen ons bijvoorbeeld benaderen via sociale media en whatsapp.”

Nelson1 homepage

Vergroten naamsbekendheid

Onze mysteryshopper ziet kansen op het gebied van video en het vergroten van de (online) naamsbekendheid. “Zelf kende ik het merk Nelson nog niet. Dat kan ermee te maken hebben dat ik niet in de buurt van een fysieke vestiging woon.” “We zaten oorspronkelijk vooral in het westen van Nederland”, knikt Van Dam. “De afgelopen jaren zijn we verder het land ingetrokken. Binnenkort openen we vijf nieuwe filialen in Den Bosch, Heerlen, Maastricht, Roermond en Utrecht. Dat zijn voormalige Dolcis-vestigingen, die momenteel worden omgebouwd naar Nelson-winkels. Ik hoop dat onze naamsbekendheid in die regio’s daardoor een mooie boost krijgt.”

Verbeterpunten

“De tips en verbeterpunten zijn geen verrassing voor ons”, vervolgt ze. “Ze staan al op onze lijst om op te pakken. YouTube is een belangrijk inspiratiekanaal voor de jongste generatie kopers. Om die groep aan te spreken, gaan we binnenkort met videocontent aan de slag. Voor ons eigen magazine en YouTube-kanaal gaan we samenwerkingen aan met verschillende bloggers en vloggers. Dat is ook onderdeel van onze omnichannel strategie; onze klanten via alle kanalen inspireren.”

Lees het volledige rapport in de nieuwe digitale Schoenvisie, die vandaag (21 maart 2017) is verschenen.

Nelson5 inspiratie