TOP

Raymond Wiegerinck richt nieuw agentuur op: “Vegan en biologische schoenen zijn de toekomst”


Raymond Wiegerinck, voorheen werkzaam bij de Hooijer Groep, heeft zijn eigen agentuur opgericht onder de naam Smartdeal. Met zijn nieuwe bedrijf richt hij zich op merken die gespecialiseerd zijn in veganistische en biologische schoenen: “Er staan nu merken op die al vanaf dag één bezig zijn met groener ondernemen.”

Beeld: Ethletic

De maatschappij is al enige tijd bezig met een shift naar duurzamere alternatieven voor vervuilende branches. Ook in de schoenenbranche komt het ene na het andere merk met een duurzame of vegan schoen. Klanten, maar ook producenten, worden zich er steeds meer van bewust dat er iets moet gebeuren. Ook Raymond Wiegerinck zag dat, en hij speelde er op in door een nieuw agentuur te openen met alleen maar vegan merken: “Op het gebied van schoenen zijn er genoeg alternatieven die duurzamer of veganistisch zijn.”

Hoe kwam je er op om een vegan agentuur op te richten?

“Ik merkte aan mezelf en aan mijn omgeving dat er iets veranderde. Het milieu staat voorop en bewust leven én ondernemen wordt steeds belangrijker. Toen kwam ik op het idee om mijn agentuur Smartdeal op te richten met vegan en biologische schoenenlabels. Als ik het doe moet ik het ook goed doen. Ik zoek merken uit die een peta-approved label hebben, dan weet ik zeker dat er bijvoorbeeld ook geen dierlijke lijm in zit. Grote spelers willen graag overgaan naar een productie die beter is voor mens, dier en natuur. Dat is lastig, je kunt niet ineens je gehele productie omgooien. Er staan nu merken op die al vanaf dag één bezig zijn met groener ondernemen.”

Welke merken heb je in het portfolio?

“Allereerst Ethletic, dat was het eerste fair-trade sneakermerk ter wereld. Het label maakt schoenen voor zowel mannen als vrouwen en hebben een comfortabele pasvorm. Ethletic heeft een fabriek in India en is heel betrokken bij de mensen die bij ze werken. Ze gebruiken fair trade biologisch katoen en gebruiken F.S.C rubber (een certificering die staat voor verantwoord bosbeheer waarbij ecologische functies van het bos worden behouden, red.) Daarnaast is Ethletic uiteraard Peta-approved. Daarnaast bied ik Johnny W. aan, dat is een Duits familiebedrijf dat al ruim 400 jaar schoenen maakt. Onder hen valt ook het label Go Green Berlin. Ze hebben zowel vegan als biologische schoenen in het assortiment. Het leer dat ze gebruiken wordt natuurlijk gelooid en is daarmee biologisch. Als laatste heb ik het Spaanse label Slow-Walk in het pakket. Deze schoenen zijn gemaakt van gerecyclede petflessen en zijn wederom Peta-approved.”

Komen er binnenkort nog merken bij?

“Voorlopig niet, deze zijn nu even genoeg. Ik heb een pop-up showroom in Cast en die is maar twintig vierkante meter. Daarnaast heb ik het nu al druk genoeg met deze merken. Over een jaar wil ik een grotere showroom openen in het schoenencentrum, maar tegen die tijd kijken we wel weer verder. Misschien dat ik er nog wel een vegan sokkenmerk wil toevoegen voor de bijverkoop, maar daar blijft het bij. ”

Hoe ben je te werk gegaan om deze merken te selecteren?

“Het belangrijkste voor mij is dat het mooie, leuke en goede schoenen zijn. Dat staat dan ook voorop. Mijn zoektocht ben ik begonnen in Duitsland, daar lopen ze voor op duurzame ontwikkelingen. Ik heb mijn telefoon gepakt en ben rond gaan bellen. Het eerste merk waar ik een afspraak mee had was met Ethletic, daarvoor heb ik 500 kilometer gereden. We hebben een paar uur gesproken en toen was het rond. Van het ene merk kom je vervolgens bij het volgende uit. Ik heb ook gebruik gemaakt van de website van Peta-approved, zo kon ik direct zien welke merken er écht vegan waren.”

Hoe vind je jouw klanten?

“Eigenlijk vinden die mij. Ik heb een verleden in de schoenen dus ik ken heel veel mensen. Tijdens mijn laatste weken bij de Hooijer Groep heb ik ook aan mensen verteld wat ik ging doen, sommige van hen nemen nu contact op. Duurzamere schoenen zijn de toekomst, en dat realiseren zich steeds meer mensen. Winkeliers zijn er ook mee bezig en bellen me op hoe het nu zat met die ‘groene schoenen’ van mij. Dat zijn niet alleen schoenenretailers maar ook mensen uit de kledingbranche. Veel boetiekjes willen ook vegan schoenen verkopen.”

Bezoek Smartdeal in pop-upshowroom 3 in Cast, Nieuwegein.