TOP

Raymond Groot opent pop-up outlet om voorraden weg te werken [interview]

“Niet lullen, maar poetsen”, zegt Raymond Groot stellig. De eigenaar van Groot Schoenmode in Hoorn heeft op zaterdag 15 oktober een pop-up outlet store geopend in Purmerend om zijn voorraden weg te werken. Een outlet store 2.0 om precies te zijn: “De consument mag niet denken dat het een rampentent is waar we alleen maar troep verkopen.”

“Een extra winkel openen kwam helemaal niet voort uit een luxeprobleem”, verklaart Raymond Groot tegenover Schoenvisie. Op zaterdag 15 oktober opende hij namelijk in Purmerend – een stuk verder weg van zijn eigen winkel Groot Schoenmode in Hoorn – een outlet store die tot het eind van het jaar open zal zijn. Hier verkoopt hij momenteel de overgebleven modellen van winter 2015 – 2016. “We hadden te veel voorraad over in de winkel. Dat is dood geld en daarom hebben we een nieuwe winkel geopend in een andere stad om te kijken of we op die manier nog geld kunnen maken.”

“In schoenenland zijn er veel winkels die met te veel voorraden zitten en dat leidt ons tot dit soort maatregelen. Het liefst doen we dit natuurlijk niet en hebben we de voorraad beter onder controle, maar de afgelopen jaren zijn de seizoenen dermate moeilijk geweest dat we niet alles honderd procent uitverkopen.”

Waarom heb je er niet voor gekozen om de ‘oude’ items in je eigen winkel neer te zetten?

“We zijn een mooie winkel die afgelopen Modefabriek een Dutch Retail Experience Award heeft gewonnen. Dan heb je een naam hoog te houden en dan kan je het je niet veroorloven om oude artikelen in je winkel neer te zetten. Dit een originele manier om je producten weg te zetten en om ook aantrekkelijk te blijven. We hebben namelijk een outlet 2.0 gemaakt: het is leuk aangekleed, er staat muziek op in de winkel en we bieden de klant een kopje koffie aan. De consument die de outlet binnenstapt mag niet denken dat het een rampentent is waar we alleen maar troep verkopen. Nee, er moet ook een vriendelijke glimlach zijn en we moeten service bieden.”

Maar van sommige modellen heb je er misschien nog maar één paar over…

“De outlet staat op maat ingedeeld en het klopt dat je van sommige items maar één of twee paar over hebt. Maar er zijn ook genoeg leveranciers die met voorraden zitten, dus ik heb afspraken gemaakt met een aantal van hen dat zij de voorraad aanvullen om zo de winkel gevuld te houden.”

Wil je uiteindelijk meer korte termijn merken inkopen?

“Dat is de discussie die nu gaande is. Je kan niet meer de winkelier voor honderd procent eindverantwoordelijk laten zijn. Zorg dat wij minder hoeven in te kopen, dat we in plaats van twaalf paar maar zes paar hoeven te bestellen. En zorg daarnaast dat de grote merken een stukje basisvoorraad hebben waar wij als retailer uit kunnen putten. Aan de hand van de inkoop kan de leverancier goed zien welke kleur en welk model het hardst gaat. Zet deze artikelen dan op voorraad. Maar geef als retailer ook de leverancier de garantie dat je met hem in zee blijft gaan.”

Wat voor tip zou je andere retailers meegeven?

“Retailers moeten niet met de handen in het haar zitten, ze moeten schakelen. Eén ding is zeker: je moet extra werken. Je moet je schouders eronder zetten en ervoor gaan. Veel winkeliers leunen achterover en wachten tot het weer beter gaat. Dat gebeurt niet. Je moet een nieuwe markt opzoeken. Het winkeltje spelen dat we zes jaar geleden deden, is er niet meer. Niet lullen, maar poetsen.”

Wat is jouw visie voor de toekomst?

“De lange termijn visie is om in de voorraden laag te zitten. Je zal het nooit volledig weg krijgen, maar je moet wel je marges in de gaten houden. Misschien hebben we in de toekomst wel dermate weinig voorraad over dat we met andere winkeliers kunnen samenwerken om met hen een outlet te starten.”