TOP

Ranglijst 100 Best Global Brands bekend

Zara is één van de sterkste groeiers van de top-100 ranglijst 'Best Global Brands' van Interbrand en Businessweek. De merkwaarde van de modeketen steeg met 14 procent naar 4,23 miljoen euro.

Branding consultancy Interbrand brengt dit jaar voor de negende achtereenvolgende keer samen met BusinessWeek de ranglijst van de 100 meest waardevolle wereldmerken uit. Van alle modeketens steeg Zara het sterkst met 14 procent naar de 50ste plek. Ook H&M wist een plus te realiseren: met 11 procent heeft het modeconcern een merkwaarde van 9,57 miljoen euro en staat daarmee op de 21e plaats. Het luxelabel Louis Vuitton heeft weliswaar een lichte daling in de merkwaarde van 2 procent naar 13,15 miljoen euro, het merk staat nog steeds bovenaan in de lijst met een 16e plaats. Managing Director van Interbrand Amsterdam Josh Feldmeth: “De meest waardevolle merken ter wereld zijn zeer stabiele en duurzame bedrijfseigendommen, die substantiële waarde creëren en deze, mits goed gemanaged, behouden.”

Merkmanagment
De recessie vormde voor merkenbouwers de zwaarste beproeving die ze ooit hebben moeten doorstaan. Feldmeth: “De nieuwe lijst levert het harde financiële bewijs dat CEO’s merkmanagement een prominente plek op hun agenda moeten geven.” Ondernemingen moesten zich razendsnel aanpassen aan een consument die plots kritischer is gaan rekenen en voor wie merkloyaliteit niet meer vanzelfsprekend is. Marketingmanagers worstelen met de verleiding om met acties en kortingen korte-termijngewin te behalen, met het risico dat ze daarmee kannibaliseren op de lange-termijnwaarde van hun merk. Ondertussen zien ze de budgetten waarmee ze hun klanten moeten bereiken fors krimpen.

Totale ranglijst modemerken
Nike (+4%), 26e plaats, merkwaarde 8,21 miljoen euro
Gucci (-1%), 41e plaats, merkwaarde 5,10 miljoen euro
Chanel (-5%), 59e plaats, merkwaarde 3,76 miljoen euro
Adidas (+6%), 62e plaats, merkwaarde 3,36 miljoen euro
Prada (-2%), 87e plaats, merkwaarde 2,20 miljoen euro
Armani (-6%), 89e plaats, merkwaarde 2,06 miljoen euro
Puma (gelijk), 97e plaats, merkwaarde 1,97 miljoen euro
Burberry (gelijk), 98e plaats, merkwaarde 1,93 miljoen euro
Polo Ralph Lauren (gelijk), 99e plaats, merkwaarde 1,93 miljoen euro