TOP

Rabobank: omnichannel is niet meer genoeg

Uit een rapport van Rabobank blijkt dat omnichannel alleen retailers niet gaat redden. Kies daarom één van deze drie postchannel-strategieen.

Heb je eindelijk het omnichannel retailen onder de knie, komt Rabobank met het rapport Retailing Beyond Borders. Hieruit blijkt dat de retailbranche zodanig verandert dat omnichannel alleen niet genoeg is. Retailers zullen een postchannel-strategie nodig hebben.

PET verandert de retail

De retailbranche is fundamenteel aan het veranderen. Drie oorzaken hiervan zijn People, Economy en Technology (PET). De oorzaak People ziet op veranderend consumentengedrag, maar ook vergrijzing. Consumenten hebben daarnaast steeds meer keuzes en steeds minder tijd. De economie beïnvloedt op zijn beurt de retailbranche door een afnemende economische groei. Mocht de crisis al voorbijgaan, dan zullen nooit de stijgingen van voor het millenium meer worden behaald. Tot slot draagt ook de technologie een steentje bij. Zowel consumenten als retailers zullen steeds meer gebruikmaken van technologie. Dit leidt tot transparantie van de markt en meer concurrentie.

Drie no-go’s

1. Het is logisch dat veel retailers bezuinigen. Op de lange termijn kunnen bezuinigen een retailer echter de das om doen. Wie niet investeert in nieuwe technologieën en personeel met de juiste (moderne) competenties, zal het namelijk niet redden.

2. De retailbranche heeft meer en meer winkeloppervlakte erbij gekregen, en nog steeds breiden retailers uit. Dit heeft echter geen positieve invloed op de vloerproductiviteit.

3. Ook de focus op lage prijzen kan niet langer zo doorgaan. Als elke retailer op lage prijzen blijft focussen zal niemand zich écht onderscheiden en dus succesvol worden. Ook raken klanten gewend aan lage prijzen.

Postchannel strategieën

Retailer zullen moeten focussen op het bouwen van een goed retailconcept dat op één van deze drie punten inspeelt: product, klant of systeem.  

1. Producten. Bied klanten unieke producten aan, liefst inclusief ‘beleving’ daar omheen. Denk aan Scotch & Soda bijvoorbeeld.

2. Klanten. Zorg voor een sterk klantcontact. Creëer interactie en gebruik gegevens van je klant. Deze strategie is een typische online retailers strategie, zoals van Wehkamp.

3. Systeem. Bedenk een kosten efficiënt systeem dat de hele supply chain omvat. Door de lage prijzen van je producten blijft dit systeem overeind, zoals bij Primark.

Daarnaast zullen retailers moeten blijven focussen op de consument en deze een ‘geïntegreerde’ beleving van producten en informatie bieden, of de consument nu online of offline shopt. Retailers zullen flexibel moeten zijn om in te spelen op veranderende omstandigheden. Een flexibele winkelinrichting en een flexibel huurcontract zijn hier voorbeelden van. Werk hiervoor samen met andere retailers via een online platform of met een vastgoed platform.

Tip: lees binnenkort de expertlog van Van Till Advocaten over flexibele huurcontracten.