TOP

R.A. Company haalt Sledgers naar de Benelux

Sledgers bestaat al bijna honderd jaar, maar is vooral bekend in Frankrijk, het Midden-Oosten en Azië. R.A. Company haalt het merk nu voor het eerst naar de Benelux toe. Carita Vets, ceo van R.A. Company: “In Frankrijk heeft het merk een loyaal publiek – zowel qua retailers als consumenten.”

Mannencomfortschoenenmerk Sledgers werd in 1921 opgericht in Frankrijk en ontwikkelde zich vooral sterk in het thuisland, het Midden-Oosten en Azië. Twee jaar geleden werd het merk overgenomen door een Aziatische groep die Sledgers nu verder wil gaan uitbreiden. R.A. Company is aangewezen tot distributeur voor niet alleen Frankrijk, maar ook de Benelux. Vanaf zomer 2017 zal het merk voor het eerst op de Nederlandse markt verschijnen.

Carita Vets, ceo van R.A. Company: “We zijn sinds vorig seizoen gestart met de distributie in Frankrijk en vanaf zomer 2017 trekken we ook naar de Benelux. In Frankrijk heeft het merk al een loyaal publiek – zowel qua retailers als consumenten. Dat heeft vooral te maken met het feit dat het merk aan een bepaalde vraag voldoet. Sledgers richt zich specifiek op mannencomfortschoenen waarbij een aantal zaken belangrijk zijn: de voetboog moet flexibel genoeg zijn, er moeten verschillende breedtes en hoogtes zijn en de prijs moet kloppen. De consument betaalt tussen de € 100,- en € 140,- voor een leren schoen.”

Waarom hebben jullie besloten het merk naar de Benelux te halen?

“We merken dat er een grote doelgroep mannen is voor deze klassieke bruine comfortschoen. Deze groep is ook erg loyaal. We hebben voorraad van onze Franse klanten, dus waarom zouden we het dan ook niet aan de Benelux aanbieden?”

Wat maakt het merk speciaal?

“Ik denk vooral de pasvorm en het comfort. De schoen knelt nergens, de zool is soepel en er zijn verschillende modellen – bijvoorbeeld voor mannen met een hogere wreef of voor mannen die meer ruimte nodig hebben bij de tenen. Het zijn niet de meest trendy schoenen, maar er zijn wel mensen die ernaar opzoek zijn. Als mannen die voor comfort gaan voor een bepaald merk leren kennen dat goed zit, dan blijven ze daar meestal ook bij.”

Hoe werkt de inkoop?

“Sledgers maakt twee collecties per jaar, maar de collecties ondergaan weinig verandering. Het merk kan ingekocht worden op voororder, maar we leveren ook uit voorraad. We hebben daarnaast IT-oplossingen zoals Stockbase wat zorgt voor een optimalisatie van het rendement. Klanten hoeven op deze manier minder risico te nemen. Dat wordt sterk gewaardeerd door onze klanten.”

Hoe willen jullie het merk aan de man brengen in de Benelux?

“Dat willen we vooral instore doen. De verkopers moeten het merk kennen en de consument moet goed weten waar het merk te koop is. Daarnaast willen we ervoor zorgen dat de consument de schoenen aantrekt, want we weten dat als een man de schoen gepast heeft, hij ervoor terug blijft komen.”

Hoe zien jullie de toekomst van Sledgers in de Benelux voor je?

“Ik denk dat Sledgers zich tot een stabiel merk in de mannenmode kan ontwikkelen. Eén van de hoofdredenen waarom ik denk dat dat zal gebeuren, is omdat we met voorraad werken. We kunnen snel schakelen, spreken de taal van onze klanten en doen er alles aan om de retailer te ondersteunen en te helpen met groeien. Ik ben ervan overtuigd dat als je elkaar helpt, dat er een win-winrelatie ontstaat.”