TOP

Puma ruilt schoenendoos in voor ‘Clever Little Bag’

Schoenen- en sportkledingmerk Puma ruilt de milieuonvriendelijke schoenendoos in voor de 'Clever Little Bag'. Het nieuwe verpakkingssysteem is ontworpen in samenwerking met industrieel ontwerper Yves Béhar.

De ‘Clever Little Bag’ bestaat uit een geplooid stuk karton in een knalrood zakje. Het zakje is gemaakt van gerecyclede PET-flessen en is ook recyclebaar. Met deze nieuwe verpakking bespaart Puma 65 procent aan papier en zo’n 10 ton CO2 per jaar.  

T-shirts
Ook andere verpakkingen werden onder de loep genomen. Zo ontdekte Yves Behar dat door een T-shirt één keer extra te vouwen, de verpakking met 45 procent verminderd kan worden.

De T-shirts zullen voortaan verpakt worden in bioplastic op basis van maïs. Daardoor wordt jaarlijks zo’n 720 ton plastic uitgespaard, het equivalent van 29 miljoen plastic zakjes.

Patent
Puma heeft voor de nieuwe schoenendoos een patent aangevraagd, maar zegt de technologie met anderen te willen delen. De nieuwe verpakkingen worden eind 2011 geïntroduceerd.

Dit project is onderdeel de ‘S-Index’. Dit duurzaamheidsprogramma van Puma moet eenmaatstaf zijn voor het creëren van duurzame producten. Het bedrijf wil zijn CO2-uitstoot met een kwart verminderen. In 2015 moet de helft van alle artikelen op de meest milieuvriendelijke manier worden geproduceerd.

Voortrekkersrol
CEO van Puma Jochen Zeita vindt dat bedrijven een voortrekkersrol moeten spelen op het gebied van duurzaamheid. “De wereld is veranderd. Duurzaamheid in het bedrijfsleven is niet langer onderhandelbaar. Bij Puma voelen we ons zeer verantwoordelijk om de ecologische voetafdruk te neutraliseren die wij als bedrijf op de planeet achterlaten”, zegt Zeitz. Ook wil Puma een externe adviescommissie instellen voor duurzaamheidskwesties.

De  ‘Clever Little Bag’ wordt in China geproduceerd. Volgens Zeitz kunnen de nieuwe verpakkingen in de toekomst ook op dezelfde locaties als de schoenen worden vervaardigd, in landen als Argentinië and Brazilië.

Carbon neutraal hoofdkantoor
Zeitz zegt dat Puma’s betrokkenheid bij het milieu al ruim tien jaar geleden is gestart. In 1999 introduceerde het bedrijf het ‘Puma Safe’-programma, dat de sociale- en milieunormen van hun leveranciers controleert. Afgelopen jaar opende Puma als eerste in de branche een carbon neutraal hoofdkantoor in Herzogenaurach, Duitsland.