TOP

“Puma meest duurzame schoenenmerk”

Volgens Rank a Brand is Puma het meest duurzame schoenenmerk. De organisatie onderzocht 72 schoenenmerken op het gebied van duurzaamheid.

Volgens Rank a Brand communiceert de helft van de onderzochte merken niet helder over de arbeidsomstandigheden en de milieueffecten in de productieketen. Naast Puma scoren ook merken als Nike, Adidas, Timberland, Veja en Ethletic goed in het onderzoek, zij krijgen een B-label. Geen enkel schoenenmerk behaalde het hoogst haalbare A-label. De meeste merken kregen een E-label, dat is een negatief koopadvies.

Volgens Rank a Brand hebben veel merken een duurzaamheidsbeleid geformuleerd. Zo heeft de helft van de onderzochte merken een Code of Conduct opgesteld. Hierin staan bepaalde basisvoorwaarden, zoals bijvoorbeeld geen kinderarbeid. Deze Code of Conduct geldt bij 6 procent van de onderzochte merken ook voor de toeleveranciers.

Nederlandse schoenenmerken
Volgens de organisatie scoren de Nederlandse schoenenmerken slecht ten opzichte van het gemiddelde. Macintosh Retail Group behaalde met de winkelformules Dolcis, Manfield, Scapino en Invito de beste score: een D-label.

“De score kan veel beter, maar goede punten zijn al het gebruik van groene stroom en een redelijk beleid voor arbeidsomstandigheden. Achter de schermen werkt Macintosh Retail Group aan een veelbelovend programma om de hele schoenenproductie inzichtelijk en milieuvriendelijker te maken. Dat belooft dus wat,” aldus Rank a Brand-prichter Niels Oskam.

Meer transparantie
De algemene conclusie uit het onderzoek is dat de schoenenindustrie te weinig transparantie geeft en te weinig controleert in de volledige productieketen. Volgens Rank a Brand doet de sector nog te weinig om een mens- en milieuvriendelijk product te waarborgen. De organisatie roept schoenenmerken op hierover duidelijker te communiceren.

Volgens Rank a Brand wil een ruime meerderheid van de Nederlandse jongeren weten hoe het zit met arbeidsomstandigheden en effecten op het milieu bij de productie van hun favoriete merken. Het duurzaamheidsonderzoek onder schoenenmerken is onderdeel van de vergelijkingen van ruim 800 merken in de sectoren kleding, elektronica, reizen, telecom, websites, media, supermarkten en eten & drinken.

Ludieke straatactie
Zaterdag 11 november werd met een ludieke actie in het centrum van Amsterdam een gratis mobiele app geintroduceerd. Het winkelend publiek werd door de ‘modepolitie’ met grote bladblazers uit hun schoenen geblazen. Met de vraag “Hoe stevig sta jij in je schoenen?” wil Rank a Brand consumenten bewust maken van misstanden bij de productie van schoenen. In de photobooth konden consumenten zich in verschillende outfits voor een stormachtige achtergrond laten fotograferen. Een aantal foto’s werd via Facebook verspreid.